Holycide - Annihilate... Then Ask!

Holycide - Annihilate... Then Ask!

Label : Xtreem Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Goed begonnen, half gewonnen is niet echt van toepassing op deze Spaanse band. Met betrokkenheid in bands als Dark Moor, Avulsed en nog een resem andere, was er al heel wat ervaring. Reeds in 2004 nam vocalist Dave Rotten het initiatief om Holycide op te richten. Hij wilde een band die helemaal niets van concessies aan commercie deed, waar agressie voorop stond en men terug wilde grijpen naar de essentie van thrashmetal. De lijdensweg om een degelijk band rond te vormen begon en pas in 2014 werd een volledige bezetting van vijf man. Iets later kwam de EP Toxic Mutation uit.

Na een crowdfunding champagne om de nodige euro’s voor de opnames en andere kosten te dekken, komt er nu eindelijk hun eerste album. Er was zelfs geld om Andrei Bouzikov (zie ook Municipal Waste, Toxic Holocaust en Skeletonwitch) in te huren. Zijn artwork met een apocalyptisch slagveld waarbij op de voorgrond een gemutileerde terminator alles grondig de vernieling in vuurt, laat er geen twijfel aan ontstaan. Dit is een album gespeeld door volbloed thrashers. Er wordt dan ook snel en agressief gespeeld. Dave Rotten spuwt en grolt zijn teksten uit maar doet dit met een cleane zang. Enkel in de furieuze afsluiter ‘Back And Forth’ maakt hij gebruik door heel wat zanglijnen met grunten tussen de lijnen te voegen. Als hij dan nog eens wordt bijgestaan door harde meerstemmige refreinzang bij de meeste nummers, voelt dit heel goed aan. Het krijgt zelfs een punkattitude. ‘Annihilate... Then Ask!’ en ‘Human’s Last Dawn’ klinken hierdoor heel fanatiek. Bij ‘Leather Spikes Chains & Blood’ wordt iets trager gespeeld. De muziek krijgt een wat zompig en log ritme waardoor Obituary wat om het hoekje komt kijken. Zo speciaal is het allemaal niet, maar de thrashfanaten onder ons kunnen en zullen hiermee in hun nopjes zijn.