Metalium - As One - Chapter Four

Metalium - As One - Chapter Four

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : 'As One - chapter four' is voor mij de eerste keer dat ik in aanraking kom met dit kwartet uit Hamburg. Toch is dit alweer de vierde cd van deze band. Als eerste valt mijn oog op het ronde stickertje dat op mijn promo exemplaar is geplakt. Daarop staat Don Airey als speciale gast vermeldt. Als ik de eerste tonen van het liedje 'Warrior' hoor en met welk razendsnelle tempo het nummer gepaard gaat, kan ik mij nog geen beeld vormen waar en hoe een toetsenist als Don Airey op deze cd voor melodie gaat zorgen. Knalhard en supersnel kun je de muziek van Metalium omschrijven, de naam is dan ook zeer toepasselijk. Maar als je deze cd gaat beluisteren kom je er achter dat meneer Airey op gepaste momenten al dit staal van een lekker sausje zal voorzien.

Alle vier de werkjes die Metalium tot nu toe heeft uitgebracht, zijn deel van een heel lang conceptverhaal die als een rode draad door alle cd's en nummers loopt. Wie dit complete verhaal wilt inzien mag ik graag doorverwijzen naar de website van de band. Daar staat ergens een uitgebreide uiteenzetting van het verhaal. 'Pain Crawles In The Night' het derde nummer zorgt ervoor dat ik dagen rond loop met de gedachte, waar doet mij deze muziek nou aan denken? Het begin van dit liedje is bijna als twee druppels thee te vergelijken met een sound die ik al ooit eerder heb gehoord. Ineens valt de Euro, Riot is waar ik aan denk. Ik pak 'The Privilege Of Power', het album dat Riot in 1990 uitbracht en mik hem richting mijn cd-speler. Dit nummer van Metalium begint in hetzelfde heavy ritme als het waanzinnige 'Dance Of Death 'van Riot. Zou je beide cd's in je verzameling hebben, zet die nummers dan eens naast elkaar, en doe een vergelijkend warenonderzoek.

Verder gaan we met het heerlijke 'Find Out' een nummer met prachtige tempo wisselingen en een ontzettend mooi instrumentaal middenstuk. 'No One Will Save You' is een lekkere vette beuker. Ik weet zeker, als ik dit nummer in mijn auto zou beluisteren dat ik die snelheid zou willen evenaren door mijn gaspedaal tot aan de plank door te trappen. En dan zouden die kleine perskaboutertjes van de Nederlandse staat (je weet wel die, die ze in die leuke vogelhuisjes naast de snelweg hebben gestopt) weer mooie foto's van mijn nummerplaat kunnen maken, die ze mij dan weer willen sturen via hun persbureau in Leeuwarden, het C.J.I.B. 'Illuminated (Opus One)' en 'Meaning Of Light (Reprise)' zijn twee songs die de luisteraars weer terug willen trekken in het verhaal van de cd. Ik heb dan wel geen songteksten gekregen bij deze promo, maar ik kan wel indenken dat al die songs op deze cd op n lijn liggen om zodoende het avontuur van "Chapter Four' te vertellen. Daarna gaat Metalium nog even door om ons te trakteren op nog meer snelle goed in het gehoor liggende nummers om zo tot een finale te komen met het titelnummer: 'As One'. De koortjes in dit nummer doen me een beetje denken aan de stijl van de piratenrockers Running Wild, een band eveneens uit Duitsland.

Met dit vierde werkje van deze Duitse gasten is zeer zeker een soort honger bij mij gewekt om ook eens de rest van hun verhaal te gaan beluisteren op de cd's die ze al eerder hadden uitgebracht. Ik kan de nieuwste schijf van Metalium dan ook zeker aanraden aan de snelheidsmaniakken onder ons.