Kataklysm - Serenity In Fire

Kataklysm - Serenity In Fire

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Tormentor Erich : Mocht je eigenlijk verwachten dat ik de nieuwe Kataklysm ga bespreken door eerst even terug te blikken op het al imposante oeuvre van deze band, dan heb je het mis. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog nooit een noot van deze band heb gehoord, totdat ik deze promo binnen kreeg.

OK, enkele feiten zijn snel genoemd. Dit is de zevende studio plaat van deze Canadese death metal dudes. Meneer Tägtren speelt een deuntje mee op de track 'For All Our Sins' (maar ja, waar speelt Petertje tegenwoordig ook niet in mee) en buiten de bekende heren Maurizio Lacono op zang, JF Degenais op gitaar en Stephane Barbe op bas vinden we vers bloed achter de drumkit in de vorm van Martin Maurais. Samen leveren ze tien songs af die in totaal 38 minuten duren en het moet worden gezegd, dit is een zeer smakelijk death metal schijfje geworden.

Ik vind de death metal van Kataklysm behoorlijk Amerikaans, maar toch doen een aantal tracks mij ook denken aan Scandinavische albums zoals bijvoorbeeld 'Back From The Grave' van Grave. Zo is opener 'The Ambassador Of Pain' een zware song die toch catchy aandoet. De zang is ondanks het gegrom goed te verstaan en het refrein nodigt uit tot meebrullen. Tracks zoals 'The Night They Returned', 'The Tragedy I Preach' en het titelnummer vervolgen dit ingeslagen pad, en mede door de krachtige mid tempo stukken kan men ook hier het cliché "van dik hout zaagt men planken” toevoegen. Het is echter niet alleen dreigend en mid tempo wat Kataklysm te bieden heeft. Deze Canadezen hebben gelukkig ook songs opgenomen zoals 'For All Our Sins” dat heel snel begint en doorspekt is met wat meer thrash metal getinte gitaren, en met 'Blood On The Swans' heeft men zelfs een snelheidsmonster opgenomen waar Marduk normaal patent op heeft. De nieuwe drummer Martin Maurais geeft gelijk zijn visitekaartje af! De overige tracks vullen de cd goed op, enkel de single 'As I Slither' had voor mij niet gehoeven, het refrein is wel heel erg meezingbaar.

Over het algemeen is 'Serenity In Fire' dus een schijfje geworden waarvan ik denk dat het veel death metal fans zal plezieren. De kurkdroge, cleane productie laat het zaakje lekker strak klinken en de (volgens mijn oren tenminste) veelvuldig gebruikte twin guitars zorgen voor dat tikkeltje extra. Enigste echte minpunt vind ik het gemis van goede solo's, maar dat schijnt men in de death metal niet altijd even erg te vinden.