Helloween - Pink Bubbles Go Ape / Chameleon / Better Than Raw

Label : BMG | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Horst : Het zal de meesten onder jullie niet ontgaan zijn dat na jaren van inactiviteit het aloude kwaliteitslabel Noise Records opnieuw leven in is geblazen door BMG. Niet door middel van het tekenen en uitbrengen van nieuwe bands op het Noise label, maar via het re-releasen van allerlei juweeltjes uit de aloude schatkamer die al jaren stof lagen te verzamelen. Het eerste wapenfeit was halverwege 2016 de release van een aantal verzamel CD's gevuld met antiek Noise materiaal van onder ander Kreator, Helloween, Kamelot, Tankard en Skyclad. Eind vorig jaar was was Helloween wederom aan de beurt, maar nu met drie album re-releases.

Nu zou de logica dicteren dat er in het geval van re-releases toch een bepaalde logische volgorde aangehouden wordt. Ik zou het zeker niet vreemd gevonden hebben als men bij ‘Walls Of Jericho’ begonnen zou zijn om daarna langzaam het rijtje in chronologische volgorde af te werken. De uitgevende partij houdt er echter een andere filosofie op na (zal wel weer een rechtenkwestie zijn) en zodoende verschenen eind vorig jaar mijns inziens in volslagen willekeurige volgorde de vinyl re-releases van ‘Pink Bubbles Go Ape’ (1991), ‘Chameleon’ (1993) en ‘Better Than Raw’ (1998). Ook qua uitvoering valt er weinig lijn in te ontdekken. Alle drie de platen verschijnen weliswaar op zwart 180 grams vinyl, zijn de binnenhoezen voorzien van de teksten en dragen de uitgaven het originele artwork, maar ‘Pink Bubbles Go Ape’ verschijnt dan als gatefold enkele LP, waar de andere twee als gatefold dubbel LP een herkansing krijgen. Op ‘Pink Bubbles Go Ape’ wordt de originele tracklist aangehouden (dus geen bonustracks), en hetzelfde geld voor ‘Chameleon’. Op ‘Better Than Raw’ staat dan wel weer een extra nummer in vergelijking met de originele versie. Het betreft hier de track ‘Back On The Ground’ welke reeds eerder verscheen op een “expanded bonus edition” van de CD uit 1998. Daar stonden trouwens nog drie andere extraatjes op, dus waarom er nou juist voor ‘Back On The Ground’ gekozen is mij niet helemaal duidelijk.

Ben je een Helloween fan annex vinyl fetisjist en je kan leven met bovenstaande onvolkomenheden dan is aanschaf zeker het overwegen waard. Al had de boel natuurlijk veel fraaier geworden als er in plaats van saai zwart bijvoorbeeld mooie kleuren gebruikt waren, of als men voor picture discs gekozen had. Dat had zeker een meerwaarde geweest, want als we zuiver en alleen naar de muziek kijken dan is de ijskoude conclusie dat deze re-releases niks significants toe voegen aan de Helloween catalogus.

Tracklisting ‘Pink Bubbles Go Ape’

Side A
1. Pink Bubbles Go Ape