Fuoco Fatuo - Tenebra’s Dream

Fuoco Fatuo - Tenebra’s Dream

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Demo

Eddy : Ik had al vaak gehoord over pesterijen op de werkplek, maar ik had nooit gedacht dat ik daar ook ooit een doelwit van zou worden. Ik weet het, ik zit net een maandje bij Lords of Metal dus ik zal een keer ontgroend moeten worden. Dat is nu dus gebeurd. Een zanger met één van de meest verschrikkelijke zangstemmen die ik ooit heb gehoord moet ik hier doorstaan om mijn recensie te schrijven. Jongens van de hoofdredactie, bedankt zeg. Not!!!

Voor ik dan ook verder ga, wil ik jullie waarschuwen. Als deze recensie zo meteen abrupt eindigt dan heb ik deze ontgroening niet doorstaan.

Nou stel ik mijzelf de vraag, heeft een verdere recensie zin? Daarop moet ik dan met een ja antwoorden. De muziek zelf namelijk vind ik dik in orde. Dus bij het beluisteren en het schrijven van deze recensie denk ik de zanger voor het gemak dan ook maar even weg. Deze band moet zichzelf een nieuwe kans gaan geven met een andere zanger. Dan kan het wel eens dik in orde komen met deze Italiaanse band. 'Prelude To The Dream', het eerst liedje wordt hartstikke mooi ingeleid met een instrumentaal stukje en een vrouwelijk stem. Fuoco Fatuo schotelt ons een goed bedoelde mix van Symphony X, Dream Theater en wat Metallica hakwerk voor. Het zijn heerlijke composities met muzikanten die van wanten weten. 'Endless Rhymes', het derde nummer van deze demo is reis terug in de tijd naar 1984. Toen werd mijn leven namelijk een stuk aangenamer gemaakt met de release van 'The Warning' van Queensryche. Deze cd staat nog altijd in mijn persoonlijke top tien van allertijden. 'Endless Rhymes zou niet misstaan op 'The Warning', maar dan met Geoff Tate achter de microfoon.

Samengevat heeft deze demo zes ijzersterke composities, zeer goede muzikanten die weten waar ze mee bezig zijn, maar een kl*te zanger. Als Fuoco Fatuo nu besluit om op zoek te gaan naar een nieuwe zanger en dan de demo opnieuw gaat opnemen, dan zal ik de eerste zijn die deze band een nieuwe kans wilt geven. Als de zanger perse in de muziekbusiness wilt blijven, kan hij zich misschien als drumroadie aanbieden. Dan blijft hij lekker dicht bij de band en kan hij eens zien hoe het wel moet. Als de zanger goed zou zijn geweest, dan had deze schijf van mij zeker 85/100 gekregen hebben.