Lancer - Mastery

Lancer - Mastery

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Middels twee sterke demo’s wist het Zweedse Lancer al een aardige reputatie voor zich te winnen in de heavy metal underground. Het eveneens sterke titelloze debuut uit 2013 werd vervolgens ook met open armen ontvangen, en begon het balletje te rollen. Op de tweede langspeler, ’Second Storm’, had het kwintet een enorme stap vooruit gezet en blies alle twijfels definitief van tafel. Metalgigant Nuclear Blast heeft de band’s kwaliteiten ook opgemerkt, heeft de band – terecht – onderdak geboden, en brengt deze maand de derde langspeler, ‘Mastery’, uit.

Op ‘Mastery’ hebben de heren simpelweg de lijn van de vorige albums doorgetrokken. Wel hebben ze het kunstje verder geperfectioneerd, hebben wederom op alle fronten vooruitgang geboekt, en zijn met een tiental prachtige, melodieuze NWOBHM and power metal songs gekomen. Zodra het album losbarst met de sterke uptempo opener, ‘Dead Raising Towers’, heeft de band je meteen in haar greep en laat de komende 52 minuten nauwelijks los. Wat mij hier opvalt is dat power metal net iets meer de bovenhand heeft, en dat daarbij vooral de namen Edguy en Avantasia regelmatig naar voren komen. Begrijp me echter niet verkeerd, want de Maidenske NWOBHM-invloeden zijn nog altijd duidelijk aanwezig.

Op de vorige albums had de band al bewezen de gave te hebben om met memorabele songs te komen, en dat is op ‘Mastery’ niet anders. Over het algemeen is de plaat behoorlijk stevig en uptempo. Tegelijkertijd komt de plaat aan melodie en afwisseling niks tekort, waardoor het geheel goed gebalanceerd klinkt. Dit album heeft simpelweg alles wat je van een goede plaat in dit genre kan verwachten; sterke, pakkende riffs, aanstekelijke melodieën, mooie solo’s, melodieuze, over algemeen hoge vocalen, en pakkende zanglijnen. Wat echter opvalt is dat men hier vaker risico’s durft te nemen, en vaker afwijkt van “het boekje”. Zo bevatten de songs veel meer tempo- en stemmingswisselingen en dan voorheen, en de band laat hier en daar zelfs een progressieve aanpak horen. Gelukkig heeft men daarin niet overdreven, waardoor de intensiteit te allen tijde gewaarborgd blijft en de stemming niet inzakt. Niet alleen word je constant gefocust gehouden, maar de plaat blijft zelfs na meerdere luisterbeurten achter elkaar overeind staan. De enige song die mij minder aanspreekt is de ballade-achtige ‘World Unknown’, die door het veelvuldige herhaling van het refrein op den duur de aandacht verliest.

Alles bij elkaar heeft Lancer met ‘Mastery’ haar meest veelzijdige, en meest complete werk tot nu toe afgeleverd. Op instrumentaal en vocaal niveau hadden de heren zich op de voorgaande albums al dik bewezen, maar hebben zich daarin nog verder ontwikkeld. Vooral vocalist Isak Stenvall komt hier met zijn meest indrukwekkende vocale prestaties tot nu toe, en bewijst één van de betere zangers in het genre te zijn. Zijn stem is niet alleen mooi, maar heeft bovendien veel charisma en power, die mij regelmatig doet denken aan Bruce Dickinson’s. Net zoals ‘Second Storm’ is het album opgenomen in Leon Music Studios met Gustav Ydenius (o.a. Steelwing), maar dit keer is Michael “Miro” Rodenberg (o.a. Avantasia, Edguy, Luca Turilli) verantwoordelijk geweest voor de mastering, dus geluidstechnisch knalt de plaat nog net iets meer. Kortom; ‘Mastery’ is een dijk van een plaat die de fans van melodieuze doch stevige heavy en power metal gerust in huis kunnen halen.