Inferno - Genética Humana

Inferno - Genética Humana

Label : Necromance Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Deze Spanjaarden zijn al sinds 2009 actief, maar hebben voorheen enkel een EP uitgebracht (‘Arrodíllate’ in 2014). Deze maand komt de band met de eerste langspeler. Inferno speelt ouderwetse thrash en death metal die vooral Zuid-Amerikaans klinkt. Denk aan een combinatie van (oude) Sepultura, Vulcano, Anal Vomit, Sarcófago en consoorten, en u weet ongeveer wat u te wachten staat. De zwartgallige klanken die deze bands kenmerk(t)en komen we bij Inferno echter nauwelijks tegen. De muziek van de heren is lomper en zwaarder, en doet tot op een zekere hoogte ook aan een band zoals Brujeria. Tijdens de mid-tempo stukken komen ook de invloeden vanuit de Euro-thrash naar voren, maar over algemeen is het de Zuid-Amerikaanse variant van het genre die de bovenhand voert.

De band heeft alles volgens het boekje gedaan en de plaat heeft alles wat je van een band in dit genre kan verwachten. De muziek heeft dan ook een ouderwetse charme, die ik over algemeen enorm kan waarderen. Ook komt men regelmatig met goede ideeën en weet de nekspieren aan het werk te zetten. Al met al is ‘Genética Humana’ een aardig eerste visitekaartje. Alleen heeft de band nog niet genoeg in huis om de middelmaat te ontstijgen. Alhoewel men regelmatig met goede ideeën komt en de muziek een lekker opgefokte lading heeft, zijn de meeste riffs niet pakkend genoeg om de aandacht lang vast te kunnen houden, waardoor de plaat regelmatig inzakt. De blaffende, hardcore-achtige vocalen hebben daarnaast weinig impact, en alles bij elkaar blijven de nummers totaal niet hangen. Zoals gezegd is dit zeker geen slecht album, en old-school puristen zullen hier zeker mee uit de voeten kunnen, maar aangezien er talloze betere producten in het genre beschikbaar zijn, betwijfel ik of ‘Genética Humana’ veel impact zal hebben.