Force Of Evil - Force Of Evil

Force Of Evil - Force Of Evil

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Geheel nietsvermoedend haal ik deze cd uit het pakketje. Ik open de bio en mijn handen worden klam, mijn gezicht trekt wit weg, er komen zweetdruppeltjes op mijn voorhoofd en mijn hart klopt in mijn keel. Zie ik het goed ?? Bestaat deze band echt uit MICHEAL DENNER en HANK SHERMANN ?? Ja dus, met andere worden, de twee gitaristen die al die wonderbaarlijke riffs en solo's voor het legendarische Mercyful Fate hebben geschreven (ik denk o.a. aan de albums 'Melissa' en 'Don't Break The Oath') zijn weer bij elkaar. En wie hebben ze meegebracht? Dat is Hal Patino op bas (en die gozer speelde ook bas op King Diamonds 'Them', 'Conspiracy', 'The Eye' en 'Abigail II') en Bjarne T. Holm op drums, en die drumt ook bij Mercyful fate sinds 1995. De enigste die we dus missen is King zelf, maar hij wordt vervangen door Martin Steene van Ironfire. Ik lees verder dat men op dit schijfje classic metal speelt, en dus verdwijnt het ding snel in de cd speler.

Nou, laat ik het maar meteen verklappen: dit is een ware heavy metal cd, heavy metal zoals heavy metal ooit bedoeld was, en nou weet ik wel dat dit heel oubollig klinkt, maar dat is zeker niet van toepassing op de muziek! Sterker nog, ik ben eens benieuwd hoe mensen die normaal naar andere soorten metal luisteren zullen reageren op al dit mooie gitaarwerk. Force Of Evil beperkt zich niet tot n type song. Men haalt alle trucjes uit de kast en dit resulteert in up tempo tracks die vol staan met vette snelle riffs. 'Hell On Earth' en 'The Calling' zijn hier goede voorbeelden van, waarbij ik moet aantekenen dat de hoge uithalen van Martin Steene het Judas Priest gevoel in deze tracks ook nog eens versterkt. Met songs zoals 'Misery Man' (met een erg "twisted outro d.m.v. meerdere stemmen die paniekerig door elkaar zingen), 'Demonized' en 'Fountain Of Grace' (met veel apart en onheilspellend gitaarwerk) komt het mid tempo gedeelte aan bod. Let hierbij op de lekker trage en toch krachtige riffs. En met songs zoals 'Eye Of The Storm' en 'Samhain' komt de absolute meerwaarde van het duo Denner / Shermann tot uiting. Deze tracks duren beiden een kleine zes minuten en ze zijn voorbij voordat je het weet. Een spooky sfeer, veel breaks en leads,
sterke instrumentale gedeeltes en ook behoorlijk wat hints naar oude Mercyful Fate songs komen uit je speakers gekropen. Verder zorgt de track 'Mindbreaker' voor verrassend veel kort riff werk, 'Eternity' is de semi ballad met wederom goed gitaarwerk, een lekker ritme maar helaas ook wat gehaaste overgangen waardoor je al snel het gevoel krijgt dat dit wat beter had gekund. Tenslotte is 'Under The Blade' de enigste echt mindere song van het album. Het refrein is veel te clich en dat verpest de rest van de track nogal.

Samenvattend is dit voor mij een prima heavy metal album geworden met heel veel te gek gitaarwerk (vergeet de lange solo's niet!!). Zanger Steene doet het naar behoren, maar een King Diamond was natuurlijk nog beter geweest. Een minpuntje is de productie op de promo, samen met de wat lelijke hoes kan men hier nog wat bijschaven, zo zou een nog duidelijker geluid van de tweede gitaar niet verkeerd zijn geweest. Maar laten we niet zeuren, deze schijf ga ik nog vaak draaien en ondertussen gelijk hopen op een nog betere opvolger die ik van deze formatie wel verwacht als men eenmaal op elkaar is ingespeeld.