Fluisterwoud - Langs Galg En Rad

Fluisterwoud - Langs Galg En Rad

Label : Full Moon Productions | Archiveer onder black metal

Carl : Sinds hun optreden in de Goudvishal te Arnhem ben ik zeer onder de indruk van de Nederlandse black metalband Fluisterwoud. Ik heb daarom ook ruimschoots de tijd genomen om hun eerste cd 'Langs Galg En Rad' goed te leren kennen voor ik er een review van schrijf. De cd werd lang verwacht door menig black metalfan. Het was het wachten ruimschoots waar en ook aan de verwachtingen wordt volledig voldaan. Het heeft dan misschien wat lang geduurd, maar de cd ziet er goed uit. Bijgesloten boekje bevat de teksten van de negen songs en de foto's van de vier bandleden, hoewel ik me kon herinneren dat ze met z'n vijven in Arnhem speelden. Het zwart-wit zorgt voor een zeer toepasselijke uitstraling: grijs, goor en grauw. Kortom, de spulleboel is in orde.

De productie van de cd is erg goed, er is een mooie balans gecreëerd tussen de verschillende instrumenten. De stem van Sagelinge ligt goed in de mix, hoewel hij soms het onderspit dreigt te delven tegenover het geweld van de andere muzikanten. De leden van Fluisterwoud draaien alweer een tijd mee en hun spel getuigt hiervan door een hoge professionaliteit ten toon te spreiden. De nummers op deze cd, die overigens net geen 36 minuten duurt:

1. 'Een Sinister Schouwspel'
2. 'Tergernis'
3. 'Den Duustere Wouden'
4. 'Hoer Van De Zeven Hemelen'
5. 'Plaeghdraegher'
6. 'Woudangst'
7. 'Knovelaer'
8. 'Aardmannen'
9. 'Langs Galg En Rad'

Één van mijn favoriete nummers is overigens 'Hoer Van De Zeven Hemelen'. Het is een magnifieke compositie met een zeer apart ritme. Ook tijdens hun optreden te Arnhem bleek dit een publieksfavoriet te zijn. Opvallend is verder het slepende ritme van 'Aardmannen'. Hierin komt vooral het karakteristieke stemgeluid van Sagelinge tot zijn recht. Het tempo van de nummers ligt overwegend erg hoog. De intro's zijn vaak erg sfeervol en beangstigend. Het lukt deze band wonderwel om erg veel melodie in hun nummers te brengen. Ook door de tempowisselingen slagen ze erin voor veel afwisseling te zorgen. Hierbij zijn ze echter erg goed in staat om niet in gerotzooi in de kantlijn te eindigen. De nummers behouden een duidelijke structuur en verzanden niet in technisch gerommel.

Ik ben zeer onder de indruk van dit debuut en verwacht erg veel van deze band. In de underground van de Nederlandse black metalscene zijn ze al erg populair. Ik zie er enorm naar uit om deze mannen weer eens aan het werk te zien.