Ektomorf - Destroy

Ektomorf - Destroy

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Frank D. : Nostradamus waarschuwde al voor het gevaar uit het Oosten. En na Atilla de Hun en de Rode Legers bedreigt een nieuw gevaar onze grenzen. Dit keer stamt het de uitgestrekte poesta's van Hongarije. Vrouwen en kinders sluit de luiken van uw huis en kruip weg onder de trap, want Ektomorf komt eraan en ze hebben slechts een ding in gedachten: 'Destroy'!

De band rondom de broers Csaba Farkas en Zoltn Farkas brengt met het album 'Destroy' alweer hun vijfde CD op de schappen. De muziek van de heren zit overduidelijk in het straatje waar ook bands als Soulfly en Sepultura wonen, maar door het gebruik van sitar (!) en chanting krijgt het geluid iets geheel eigens. Iets dat zonder meer een compliment waard is, want er zijn al meer dan genoeg klonen van de voornoemde bands. Het album staat bol van agressieve rammende tracks die hier en daar worden onderbroken door een sfeervolle verwijzing naar de zigeunerroots van de beide broers Farkas. Op het album, waar eigenlijk geen zwakke momenten zijn te ontdekken, zijn er wel een aantal tracks die boven het maaiveld uitsteken. Zo is de opener 'I Know Them' een aanrader. De klauwende zang van Zoltn en de opgefokte ritmesectie (Csaba Farkas op bass en Jzsef Szakcs op drums) maken van dit nummer een behoorlijk eng en dreigend geheel. Ik zou in ieder geval niet graag de "them zijn. Ook de titeltrack 'Destroy' verdient een extra vermelding. Dit nummer zou wel eens voor een fiks aantal blauwe plekken en behoorlijke nekpijn kunnen gaan zorgen bij menig optreden. Energiek en tot de rand gevuld met kolkende frustratie slingert de band namelijk deze moshpitt klassieker de kamer in. Als laatste luistertip moet nog 'Tear Apart' worden vermeld, omdat dit na het sfeervolle instrumentaal 'From My Heart' nog even een genadeloze trap onder de luisteraars achterwerk is. Een waardig einde van de CD, dus.

Conclusie van dit alles is dat Ektomorf wel eens de verrassing van 2004 zou kunnen worden. Met een aanstaande tour met Pro-Pain en een puike CD in de rugzak ziet het er in ieder geval goed uit voor de mannen.