Blind Ego - Liquid

Blind Ego - Liquid

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Toen ik ‘Liquid’ van Blind Ego ontving ging er vaag een belletje rinkelen. Had ik voor deze band niet al eens een recensie voor geschreven? Omdat Lords of Metal altijd alles lekker on line houdt was het antwoord snel gevonden; in 2009 besprak ik ‘Numb’ en dat album beviel me zeker. Het derde album van Blind Ego, nog steeds een project dat gerund wordt door RPWL gitarist Kalle Wallner heeft weer wat andere namen op de deelnemerslijst staan en ik was verheugd toen ik de naam van zanger Arno Menses las. Onze landgenoot begint een gevestigde naam te worden in met name Duitsland (door Sieges Even en SubSignal) en dat is terecht. Zijn heldere maar krachtige stem lijkt alsmaar sterker te worden en bij sommige passages in de drie nummers die hij meedoet bedenk ik zomaar dat hij prima in Dream Theater zou kunnen passen. Kan schreeuwerd LaBrie eindelijk eens met pensioen want zijn prestaties zijn in de band niet meer zo geweldig.

Maar dat terzijde; ‘Liquid’ is een knaller van een plaat en Wallner kan zichzelf een schouderklopje geven want dit is de sound en sfeer die gewoon helemaal past. Mocht RPWL ermee kappen dan kan Blind Ego naadloos verder. Ook de tweede zanger valt op en wel omdat hij bijna exact hetzelfde klinkt als Geoff Tate in zijn beste dagen bij Queensrÿche! Geen copycat overigens; hij heeft gewoon zo’n stem en gebruikt die optimaal en zet in de wat zwaardere wat extra kracht. Door tijdgebrek kwam ik pas laat aan dit album toe om nog een plek in de top 10 te kunnen geven van dit jaar en dat vergeef ik mezelf nog even niet. Op de bovenste plank van progrock zetten; naast Fates Warning, Queensrÿche, Dream Theater, Symphony X en zo.