Maladie - Symptoms

Maladie - Symptoms

Label : Apostasy Records | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Cedric : Maladie, een Duitse band met een veelzeggende Franse naam. Veelzeggend omdat je aan de hand van de bandnaam gewoon weet dat je hier geen vrolijke muziek van moet verwachten. Al zeker niet als deze nieuwe telg uit hun discografie de naam ‘Symptoms’ draagt. ‘Symptoms’ is het derde werkstuk van deze Duitsers, en hoewel het op papier om een EP gaat kan er met een totale speelduur van om en bij veertig minuten gerust van een volwaardig album gesproken worden.

De hele plaat bestaat eigenlijk uit één lang nummer, opgedeeld in acht zogenaamde ‘reizen’, van ‘Divinitas – A Journey Part I’ tot en met ‘Divinitas – A Journey Part VIII’. Door deze opbouw is het dan ook aangeraden de plaat in zijn geheel (en in de juiste volgorde) te beluisteren voor maximaal effect. Maladie speelt een fantastische mix tussen doom, progressive, death en black metal. Het beste aan heel hun sound is echter de dikke laag avantgarde en jazz (inclusief saxofoon) dat doorheen alle songs zorgt voor een prachtige sfeer. De band weet zeer goed hoe ze de wisselwerking tussen rustige, jazzy sfeerelementen en krachtige metaluitbarstingen moeten uitspelen, maar het is vooral indrukwekkend hoe men er de hele plaat lang in slaagt de donkere sfeer van de muziek vast te houden zonder ook maar ergens saai te worden.

Om echt een beeld te krijgen van de muziek van Maladie kan je best zelf luisteren, jezelf overgeven aan het gevoel. De band rijgt op natuurlijke wijze een klanktapijt aan elkaar waarin duidelijke referenties aan bands als Moonspell, Shining, Yakuza, Downfall Of Gaia, Gorguts en zelfs Urfaust te herkennen vallen. Ook vocaal bieden de Duitsers meer dan voldoende afwisseling. De veelal aanwezige black metal krijsen worden mooi afgewisseld met bijna suïcidaal klinkende, huilende schreeuwen die alleen maar bijdragen tot de prachtige donkerheid op deze plaat. Maar men maakt niet enkel gebruik van schreeuwzang, soms neigt de stem ook richting sludge, maar evenzeer durft men het aan om heel sporadisch wat epische cleane zang te gebruiken. Denk bij die cleane zang aan de klankkleur van bijvoorbeeld Warrel Dane (Nevermore). Krachtig en emotioneel.

‘Symptoms’ is voor mij een meer dan geslaagde eerste kennismaking met deze getalenteerde Duitse band. In respectievelijk 2012 en 2015 zou de band reeds twee platen hebben uitgebracht, namelijk ‘Plague Within’ en ‘Still’, en afgaand op wat ik hier te horen krijg moet ik dit ouder werk ook gewoon gaan ontdekken.