Helheim - LandawarijaR

Helheim - LandawarijaR

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Helheim's vorige album 'raunijaR' was enigszins van allegaartje in termen van kwaliteit. Sommige (het meeste) was echt goed terwijl sommige tracks opvielen door hun matheid of gebrek aan kwaliteit. Echter Helheim levert altijd iets interessants af en hun nieuwste (negende) album 'landawarijaR' is geen uitzondering op deze regel en is gelukkig een terugkeer naar hun goede doen voor de Noren. Stilistisch, zijn er geen aardverschuivingen te bespeuren, maar zijn we getuige van een band die een verdere uitwerking laat zien van hun richting ingezet op 'Heidindomr Ok Motgangr', 'Asgards Fall' en het eerder genoemde 'raunijaR'. Dit betekent epische Viking black metal met slimme song-writing, een verscheidenheid aan vocale stijlen en natuurlijk een aantal verrassingen zoals pauken en hoorns. Vergis je niet, Helheim is niet van de biergooiende variëteit. Ze zijn bloedserieus. Helheim gebruikt steeds meer cleane vocalen en deze mengen nu wel goed met de rest van de muziek met een boeiende, bijna progressief effect op het album dat voornamelijk een zekere “terug-naar-vroegere-tijden”-vibe uitademt. Een fascinerende tweedeling, waar ook het veelvuldige gebruik van gitaar-solo’s aan bijdraagt. Deze zijn vrij stijlvol en niet wat men zou verwachten. 'landawarijaR' een consistentere atmosfeer dan 'raunijaR en is als zodanig een veel aangenamer album en hoewel het uitgangspunt en de stijl vergelijkbaar zijn blijft Helheim zich ontwikkelen. Viking/black metalfans moeten natuurlijk 'landawarijaR' zo spoedig mogelijk opsnorren.