Slegest - Vidsyn

Slegest - Vidsyn

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Vera : Het eenmansproject Slegest dat gitarist Stig Ese had opgericht na zijn vertrek bij Vreid in 2010 is na het debuut ’Løyndom’ uitgegroeid tot een vierkoppige band die sinds eind 2013 ook live actief is. Nu is men klaar met een tweede album ‘Vidsyn’ waarop de teksten weer grotendeels in het Noors zijn en de muzikale koers verder uitgediept wordt. Dat betekent een intrigerende hybride van black metal (vooral merkbaar in de knekelzang), hardrock uit de jaren zeventig en heftige thrash uit de jaren tachtig. Het viertal weet met compacte, riff georiënteerde songs een eigen identiteit neer te zetten.

‘I Fortida Sitt Lys’ – waarvoor men een stoere videoclip opnam – opent met muziek die doorweven wordt met een toespraak van een vrouw, maar laat ons toch vooral vurig rocken met een schuurpapieren stem als leidraad en wat puike solo’s als toemaatje. ‘Som I Eit Endelikt’ klinkt minder grimmig, tot de zang zich manifesteert. Sluipend en trager evolueert men naar zwevende solo’s, terwijl Grutle Kjellson van Enslaved als gastzanger te horen is. ‘Du’ vangt aan en eindigt met natuurgeluiden, heeft een aanstekelijke, repetitieve gitaarmelodie en een boeiend instrumentaal middenstuk. Ook in de volgende songs valt op hoe men met zware Iommi riffs en weinig snelheid spanning kan opbouwen die vlot en rockend bezit van je neemt. De gitaren staan pertinent vooraan in de mix, waar Bjørnar E. Nilsen en Ese zelf verantwoordelijk voor zijn. De mastering werd gedaan door Herbrand Larsen (Enslaved), zodat we hier veel bekende artiesten aantreffen welke het geluid van ‘Vidsyn’ bepaald hebben. Men houdt het compact en overzichtelijk, met uitsmijter ‘Tenn Den Gamle Varde’ als enige track van acht minuten. In dat tijdsbestek kan men traag opbouwen met stuurse gitaren en mooie zwevende leads, terwijl het middenstuk nog wat gas terugneemt. Het woord ‘episch’ mag hier neergepend worden en eindigen in schoonheid noemt men zoiets. ‘Vidsyn’ is een eigenzinnig album met een muzikaal aanbod dat zowel de meer traditionele rocker als de extremere liefhebber zal behagen. Geen ‘vis noch vlees’ maar krachtvoer uit het Noorden alweer.