The Doomsday Kingdom - Never Machine

The Doomsday Kingdom - Never Machine

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Release type: 12"

Pim B. : Het verhaal achter de nieuwe band van Leif Edling is wel bijzonder te noemen. Al geruime tijd kampt de bassist en belangrijkste componist van Candlemass, Krux en Avatarium met een stevige burn-out. Daarom speelt hij bij de liveshows van deze bands ook al een tijdje niet mee. Zijn toestand zorgt ervoor dat hij niet veel kan. Zelfs TV kijken is al teveel gevraagd. Maar muziek componeren lijkt het enige te zijn dat wel tot de mogelijkheden behoort. Zo schreef hij nieuwe muziek voor Candlemass en Avatarium. Een bezoek aan de catacomben van Parijs een aantal jaren terug triggerde een nieuw project: The Doomsday Kingdom. Het begon als een soloproject waarin Edling zijn liefde voor klassieke doom metal en de NWOBHM in kwijt kon. Hij nam wat demo’s op die hij eerder in 2016 als 7” single en 12” uitbracht. De 12” met de titel ‘Never Machine’ werd in een oplage van 333 exemplaren geperst. Daarvan gingen 250 stuks in de verkoop. Je begrijpt dat deze vinylschijf binnen no-time uitverkocht was.

Nuclear Blast was ook onder de indruk en bood een contract aan. Het eerste full-length album is vrijwel afgerond en verschijnt in 2017. Als dat album uit is, zijn er ook interviews mogelijk. Dat is mooi want ik kan wel wat vragen verzinnen. Vragen die vooral te maken hebben met de demo ‘Never Machine’ die nu door Nuclear Blast als 10” op verschillende kleuren en met ander artwork is uitgebracht. Het zijn overigens exact dezelfde opnames die op de eerder genoemde gelimiteerde 12” staan. Dat is dus goed nieuws voor de mensen die in eerste instantie naast de pot hebben gepist.

Over een aantal dingen bestaat duidelijkheid. Op drie nummers heeft Edling de hulp van Wolf zanger Niklas Stålvind ingeroepen. Zijn herkenbare stijl past prima bij de muziek. Het afsluitende akoestische nummer ‘The Whispering’ is door Edling zelf ingezongen. De gitaarpartijen op dit nummer zijn door Marcus Jidell (Avatarium) ingespeeld en Karl Westholm (Avatarium, Krux) speelde de mellotron en verzorgde het strijkersarrangement. Dit wetende zou je denken dat Edling de overige partijen ook ingespeeld heeft. Op internet lees ik echter hier en daar dat Jidell de drumpartijen zou hebben gedaan. Ik kan daar mijn vinger niet opleggen en het vraagteken blijft dus staan. Overigens is wel bekend dat de genoemde muzikanten betrokken zijn bij de opnames van het volledige album en de drums daarop zijn ingespeeld door Andreas Johansson van de band Narnia.

Op ‘Never Machine’ wordt wederom duidelijk dat Edling een goede componist is. Hij heeft een eigen stijl. Je kunt je wel afvragen wat de toegevoegde waarde is van The Doomsday Kingdom. Vanuit therapeutisch oogpunt lijkt het me helder. Muzikaal gezien ligt het allemaal wel erg dicht bij de muziek die we van Candlemass en Krux kennen. De verschillen zitten daarom in de details. Dat Niklas Stålvind zingt, is bijvoorbeeld een element waar het verschil mee gemaakt wordt. Het is verder ook geen aanklacht dat de muziek in de buurt ligt van de andere bands van Edling. Je krijgt niet snel genoeg van de muziek van zo’n begenadigd componist. De nummers op ‘Never Machine’ doen je reikhalzend uitkijken naar het volledige album, want dit klinkt gewoon weer heel erg lekker.