Distant Sun - Into The Nebula

Distant Sun - Into The Nebula

Label : Metalism Recs | Archiveer onder speed / thrash metal

Jori : Een jaar na het debuut ‘Dark Matter’ is het Russische Distant Sun toe aan het tweede album. ‘Into The Nebula’ is de titel en muzikaal is de plaat vergelijkbaar met zijn voorganger. Dit betekent thrash met geregeld een uitstapje naar iets anders, al zijn deze uitstapjes wat minder frequent aanwezig dan op de debuutplaat.

De meeste nummers op dit album, vooral aan het begin zijn melodisch getinte thrash, ergens in het midden tussen latere Testament en Anthrax. Het schijfje heeft met ‘Into The Nebula’ dan wel wederom een naam gekregen met een verwijzing naar een ruimteobject, maar de nummers zijn lang niet allemaal ontleent aan de avonturen van ruimtevaarders. Het nummer ‘Andromeda’ heeft dan weer wel zo’n titel, het langste nummer van de cd en ook nog volledig instrumentaal. Hier wordt het gaspedaal wat losgelaten en is er volop ruimte voor inventieve opbouw en, met excuses voor de dubbele woordgrap, ruimtelijke klanken. Dit epos splijt de cd aardig in tweeën, met het wat meer experimentele deel na dit nummer. Ik noem een ‘Throne Of Iron’ wat druipt van Game Of Thrones, en alleen al daarom een wat power metal-achtige vibe heeft. Met ‘The Battle That Never Ends’ gaat de cd terug naar het wat meer thrashy geluid. Maar wat krijgen we ineens op ‘The Tharks’? Dit is bijna pure power metal en op en top Blind Guardian! ‘I Do Believe’ is de afsluitende ballad, waarna met bonus track ‘Who’s To Blame’ met een beetje fun afgesloten.

Net als bij de debuutplaat moet het je maar net liggen, die verschillende stijlen door elkaar. Buiten iedere vorm van opinie staat dat de band vaardig is in alle varianten van de metal die ze hier ten gehore brengen, en daar kunnen een hoop bands nog een puntje aan zuigen. Een aanradertje voor thrashers die niet vies zijn van af en toe een excursie naar met name het power metal wereldje.