Sarkom - Anti-Cosmic Art

Sarkom - Anti-Cosmic Art

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Vera : Deze antikosmische kunst komt uit Noorwegen en dan zal het weinig verbazing wekken dat Sarkom staat voor grimmige, ijzige black metal. Dit jaar is het exact tien jaar geleden dat hun debuut ‘Aggravation Of Mind’ uitkwam en sindsdien hebben ze een harde kern fans opgebouwd.

Drie jaar geleden kwam de voorganger ’Doomsday Elite’ uit en dat album vertoonde al een grotere openheid tot nieuwe invloeden in vergelijking met eerder werk. Dat verkrijgt men door het aantrekken van een aantal gastmuzikanten en dat is ook op ‘Anti-Cosmic Art’ het geval. De kernband wordt aangevoerd door zwartgeblakerde strot Erik Unsgaard en tot de kernband behoren nu gitarist Thrawn, bassist Sgt. V en drummer Defest. Maar er zijn andere gegadigden die vooral in het gitaarwerk een melodieuzere insteek toegevoegd hebben. Let wel, dit blijft uiterst duister en brutaal werk, maar een toefje melodie doet geen kwaad. Old school blekkies zullen alvast watertanden van de blastbeat-parade van opener ‘Previous Associates, Now As Targets For The Gun’, een lange titel voor een epos dat zowel typisch gekrijs als occulte gezangen laat horen. Het gitaarwerk in ‘Mind-Abscess’ klinkt plots veel vlotter en dat blijkt de basis te zijn voor drie gitaarsolo’s in differentiële stijl, respectievelijk van Thrawn, Peter Huss (Shining) en Galaaen. ‘Ruiners Of Our Family Tree’ is slepend van aard en wordt beheerst door uitwaaierend gitaarwerk, atmosferisch en veerkrachtig en een warmhartige vintage solo. Je zou ook hier kunnen stellen dat black metal vermengd wordt met klassieke heavy metal invloeden. Dan wordt het echter terug pikdonker, want de snelle blastbeats van ‘Seen Through The Eyes Of A Pedophile Priest’ (de teksten winden er geen doekjes om) worden vocaal slechts aangevuld met sardonisch, plechtig gesproken tekst. In ‘Come, Dear Cancer’ mengt Pehr Skjoldhammer van Alfahanne zich in de heftigheid met wat declamerende, waanzinnige zang. Na het stereotiepe ‘Black Metal Necrophilia’ doet men nog een Sodom cover. ‘Sodomy And Lust’, daar maakt men een rigoureuze black ’n thrash track van. Als gastgitaristen horen we ook nog Ronni Le Tekrø (TNT) en voormalig Sarkom gitarist Sagstad (TrollFest) op de plaat. Verdienstelijk, maar met een lengte van 31 minuten – inclusief die cover – wel wat aan de korte kant.