Gaerea - Gaerea

Gaerea - Gaerea

Label : Everlasting Spew Records | Archiveer onder black metal

Vera : Everlasting Spew Records is een nieuw Italiaans label dat zich gaat ontfermen over death/grind/doom metal, maar ze brengen als eerste een naamloze mini-cd uit van hun landgenoten Gaerea, tevens een nieuwe band, opgericht in 2016. Of deze heren uit Rome al een voorgeschiedenis hebben, konden we niet natrekken, noch hun namen, maar de vijf songs zijn prima uitgewerkte death/black metal met af en toe een epische postrocksfeer. In de hoedanigheid kunnen we verwijzen naar Mgla, Downfall Of Gaia en zelfs Behemoth.

De 27 minuten speeltijd gaat van start met het kortste nummer ‘Sanctificato’. Zwevende synthesizers zwellen aan tot de gitaren inrukken. Het slepende, vrij trage nummer heeft een duistere atmosfeer en de sappige grunts klinken ruw, ergens tussen black en death metal zang in. De toon is desolaat. We horen erg sierlijke meanderende leads en dat gaat zich nogmaals manifesteren in de volgende songs, die allen rond vijf à zes minuten klokken. De riffs van ‘Final Call’ hebben zelfs een doomachtig tintje en het epische einde wordt voorafgegaan door enkele pittige acceleraties. De strakke patronen van de intense black metal in ‘Pray To Your False God’ wordt onderbroken voor een pontificaal gesproken stuk. In het opruiende ‘Through Time’ horen we tribale drums en is er naast het doordrammen ook ruimte voor weer een gesproken passage. Een prominente rol voor dubbele basdrums in afsluiter en single ‘Void Of Numbness’ en we hebben hier een veelbelovende Italiaanse act bij. Extreme metal, maar met gevoel voor melodie en opbouw der songs.