Probot - Probot

Probot - Probot

Label : Southern Lord | Archiveer onder various

Ferdi : Veel metals hebben het niet zo op de band Nirvana en de daaruit voortgekomen band The Foo Fighters. Want Nirvana, was dat niet de band die volgens sommige doemdenkers verantwoordelijk was voor het bijna verdwijnen van de metal in de jaren negentig? Onzin natuurlijk, maar probeer dat de criticasters maar te vertellen. Het feit blijft dat de mannen van Nirvana zelf ook grote metalfans waren en de liefde voor metal promoveerde tot n van de invloeden voor hun succesvolle grunge-geluid. Want hoe je het ook wendt of keert, zelfs Kurt Cobain was een grote Celtic Frost-fan in de jaren tachtig.

Zo ook Dave Grohl, de drummer die zich in 1990 bij Nirvana voegde en na het uiteenvallen van die band begon met The Foo Fighters. Dit nieuwe project Probot is zijn manier om de metalbands uit de jaren tachtig te eren. En dat is hem aardig gelukt: de titelloze debuutplaat ademt een echte metaalsfeer uit wat niet in de laatste plaats komt door de gastzangers. Grohl heeft geen enkele pretentie gekoesterd om Probot vernieuwend of origineel te laten klinken. Dit is een eerbetoon, niks meer en niks minder.

Het logische gevolg is dat de twaalf nummers op deze cd feilloos in het straatje vallen van de inspirerende bands. Zo is nummer 'Centuries Of Sin' met zanger Cronos te vergelijken met het latere werk van, inderdaad, Venom. 'Shake Your Blood' met Ian 'Lemmy' Kilmster op zang had zo op een Motrhead-plaat kunnen staan en 'Silent Spring' met Kurt Brecht achter de microfoon lijkt als twee druppels water op DRI. Halverwege de plaat zakt het tempo in, wat de afwisseling tegoed komt. Lee Dorrian zingt het langzaam aanzwellende 'Ice Cold Man' terwijl Wino van St Vitus zich op kenmerkende wijze bekommert om 'The Emerald Law'. Het enige minpunt is het tenenkrommende 'Big Sky' waarbij Tom 'oeh!' Warrior van Celtic Frost zingt als een kruising tussen Marilyn Manson en Marc Bolan van T-Rex. Dat voorspelt niet veel goeds voor de komende Celtic Frost-plaat.

Het zoeken naar gelijkenissen met The Foo Fighters en Nirvana levert niet veel resultaat op: dit is pure in-your-face metal waar de bands die de zangers vertegenwoordigen patent op hebben of hadden. De productie is rauw maar krachtig en de songs bere-heavy en met liefde geschreven. Als nieuwe, originele metal-cd is Probot's eersteling faliekant gefaald. Maar als een bloemlezing van waarom obscure metal in de jaren tachtig zo mooi was, had deze cd nauwelijks beter gekund.

Tracklist:

Centuries Of Sin with Cronos (Venom)
Red War with Max Cavalera (Soulfly, Sepultura)