Aratron - Darkness Is Coming

Aratron - Darkness Is Coming

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Aratron is het project van Maurice Sas, waar hij andere mensen bij betrekt om zijn lacunes in te vullen. En dan wel het liefst de mensen waar hij in het verleden al goed mee heeft gewerkt. In 2013 hoorde we het laatste teken van leven van de band, in de vorm van ‘[http://www.lordsofmetal.nl/nl/reviews/view/id/24306]The Recovery[/url]’, waar zanger Ronald van Baren ook al deel van uit maakte. Ze worden aangevuld door drummer Damiën Kerpentier (Sephiroth) en rockabilly gitarist Michel Wijngaard (Razzle Dazzle, maar vroeger met Maurice in Obtruncation) speelt op zes van de acht nummers de gitaarsolo’s. De rest is dus door Maurice Sas gedaan, alsook de teksten en artwork. Zo’n jongen wil je wel in je band hebben, dus. Hij weet een schijf neer te zetten met death metal die ook menig black metal muzikant en fan zou kunnen behagen, zonder daar per se concessies aan te doen.

Ik moet zeggen dat de schijf een beetje voorzichtig uit de startblokken komt. Niet soft of afwachtend, maar het lijkt alsof in het begin toch een beetje de kat uit de boom wordt gekeken. En dat is zonde, want verderop valt er heel wat te beleven. Met name drummer Damiën laat zien naast een beest ook bijzonder veelzijdig te zijn. En dat is waar Aratron duidelijk om vraagt. De zang geldt eigenlijk hetzelfde voor, in het begin is het een zesje, later imponeert hij echt stevig, met hier en daar een take die wegens een beetje luchtgebrek misschien nog wel een keer over had gekund, maar over het geheel gezien indrukwekkend. En zo is de hele schijf, zonder echt grote muzikale verrassingen wordt je toch vrijwel de hele looptijd geboeid door het geweld en de melodielijnen die daar doorheen geweven worden, door muzikanten die eens geijkte patronen los durven te laten. Ik zie geen enkele reden waarom dit niet naar een volwaardige bezetting op zoek zou kunnen gaan. Of met een sologitarist erbij in deze bezetting, liever nog.