Afterlife Symphony - Moment Between Lifes

Label : Revalve Records | Archiveer onder gothic metal

William Pezy : Afterlife Symphony is een Italiaanse gothic metal band en zag voor het eerst het licht in 2009 toen Eddy Talpo, Stefano Tiso en Nicolas Menarbin een coverband wilden beginnen. Het coveren en spelen beviel zo goed, dat ze langzamerhand hun eigen materiaal begonnen te schrijven. In 2010 werden er nog twee leden aan de band toegevoegd, en in de herst van 2010 bracht de band hun eerste demo uit. Drie jaar later brengen zij hun debuutalbum uit; ‘Symphony of Silence’. Dit bleek een gevarieerde plaat waar de kritieken niet altijd even positief waren. Opvallend was de grote variatie in de zang. Het ene nummer erg goed het volgende nummer bedenkelijk.

Nu in 2016 verschijnt de opvolger en kunnen we de nieuwe balans opmaken. De band heeft ondertussen de naam veranderd naar ‘Afterlife Symphony’ en heeft goed opgelet welke veranderingen er in metalland zijn doorgevoerd en heeft daar op geacteerd. De nummers steken prima in elkaar met veel variatie. Zo heb je rustige mooi uitgesponnen momenten waar het haast symfonische rock wordt om daarna over te gaan in harde progmetal. Het klinkt allemaal goed uitgedacht maar ik mis de passie en emotie. Daar helpt de vlakke productie ook niet in mee. Het komt niet sprankelend uit de speakers. Het schurkt er dicht tegen aan.

Zangeres Anne is een prima zangeres, maar daar zijn er vele van. Wat ze wel erg goed doet is dat ze de sterke punten van haar stem goed benadrukt. Er is echter iets wat ik in haar stem terug hoor en dat is de kunst om emotie in je stem te leggen. Dat laat ze op deze plaat echter nog te weinig horen en wat je hoort kent nog niet de goede dosering. Zangeres Sabina van ‘Ashby’ kan dat bijvoorbeeld grandioos en dat scoort dan ook direct massa’s punten. Ik heb de indruk dat Anne dit niveau ook kan behalen met de juiste begeleiding. Doen!