Watch Them Die - Watch Them Die

Watch Them Die - Watch Them Die

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Jordy : De bandleden van het Amerikaanse Watch Them Die hebben allemaal een gigantisch brok ervaring op gedaan in verschillende bands. In het verleden hebben ze hun sporen meer dan verdiend in populaire underground bands als Grimple, Schlong, ELDOPA/1332 en OjoRojo. Normaliter zou dat een goede basis moeten zijn voor een nieuwe band, maar bij Watch Them Die ligt dat net even anders. Het zit namelijk zo: de eerdergenoemde bands, die overigens allemaal flink veel getoerd hebben door de VS en ook het nodige materiaal op LP of CD hebben gemikt, behoren tot de categorie punk. En Watch Them Die? Dat is een brute combinatie van thrash met moderne metal.

Het vijftal is dus een compleet andere weg ingeslagen. Echter, dit is wel de weg waar ze al die jaren naar gestreefd hebben. Als jonge broekjes zijn de bandleden namelijk opgegroeid met thrash-grootheden als Exodus, Kreator en Celtic Frost. Echter, om verscheidene redenen is men uiteindelijk in de punk scene terecht geraakt. De voornaamste reden hiervoor was het feit dat ze simpelweg niet goed genoeg waren om een gecompliceerde stijl als thrash te spelen, waardoor gekozen werd voor een relatief simplistische stijl: punk. Een andere reden is dat de bandleden zich meer thuis voelden in het punkwereldje dan in het brute metalwereldje. Voilà, dat is denk ik wel een duidelijke verklaring voor de drastische koerswijziging die sinds kort heeft plaatsgevonden. (In dit issue staat ook interview met gitarist Greg Valencia, voor de nieuwsgierigen onder ons!)

Er werd dus gekozen voor een zwaardere en muzikaal gezien brutere en gecompliceerdere aanpak. Van de hapklare punk naar een loodzware mix van thrash met nu-metal. Geen logische stap, maar wel een stap die ik hardop toejuich. Want het zeven tracks tellende debuutalbum van Watch Them Die is een schijf die door merg en been gaat. De combinatie van old school thrash klanken met een moderne metalsound en hier en daar een verdwaald punkritme is dodelijk goed en ijzingwekkend lekker. In de biografie wordt het album kort samengevat met die niets verhullende zin '… if you want to torture someone and watch them die a slow and painful death it is now as easy as pushing play…' Niets is minder waar, beste mensen. Dit album is dusdanig extreem en zwaar dat een simpele druk op de aan/uit knop menig luisteraar zal doen laten sidderen.

Wat waarschijnlijk een ware cultuurschok moet zijn geweest voor de bandleden van Watch Them Die is de lengte van de songs. Waar menig punkband in een tijdsbestek van zes minuten minstens drie nummers aan elkaar beukt ligt dat nu net iets anders. Nummers van ruim zes minuten zijn op dit album geen uitzondering en het afsluitende 'Resurrection' duurt zelfs een respectabele 8:36. Er zijn tijden geweest dat ze daarmee gemakkelijk een mini-album konden vullen!

Het nieuwe gezicht van Patrick Vigil, Greg Valencia, Jase Freakly, Pat Mello en Ira Harris bevalt mij wel. De combinatie van zware nu-metal met verdoemende thrash metal knalt niet alleen als een gek, maar klinkt ook nog eens erg strak en vernieuwend. Met de nodige invloeden van Exodus, de legendarische thrashband die zich met een nieuwe studioplaat weer keihard op de kaart heeft gezet, en een flinke lading moderner werk staat deze eerste full-length als een huis. Geweldig album! En voor degenen onder ons die een keer lam gebeukt wil worden… een show van deze band schijnt extreem bruut te zijn!