Einherjer - Dragons Of The North XX

Einherjer - Dragons Of The North XX

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Release type: Re-release

Vera : In 2014 kwam het Noorse Einherjer nog sterk terug met ‘Av Oss, For Oss’, maar de stoere Vikingen zijn al meer dan twintig jaar actief (met een onderbreking) en zij behoren dus tot de pioniers van het Viking metal genre. De band van Frode ‘Grimar’ Glesnes bracht twintig jaar geleden het debuutalbum ‘Dragons Of The North’ uit en eind november wordt dit, voorzien van nieuw artwork en helemaal opnieuw opgenomen, heruitgebracht door Indie Recordings. De opnamen in Studio Borealis en ABC studio in Noorwegen werden gemixt door Matt Hyde in Los Angeles. Een vet geluid is het resultaat en toch wel enkele andere interpretaties her en der.

Wanneer we vandaag de dag ‘Dragons Of The North’ opnieuw beluisteren, dan beseffen we dat Einherjer heel terecht tot de echelons van het genre behoort. Je merkt eveneens dat hun muziek nog niet in black metal geworteld was, maar ruwe elementen toevoegt aan klassieke heavy metal. Dat vertaalt zich in talloze melodieuze gitaarsolo’s en ruwe, maar verstaanbare zang. De tribale ritmes van het openende titelnummer gaan spoedig over in stevige pagan metal, terwijl in het gitaarwerk ook enige folk melodieën merkbaar zijn. ‘Dreamstorm’ is sneller, men trekt ten strijde met knekelzang en heidense (cleane) samenzang. We kunnen lang genieten van vurig soleerwerk. ‘Forever Empire’ komt – voornamelijk door de zang – nogal onduidelijk en rommelig over, terwijl de klassieke metal weer verfraaid wordt met veel solo’s, maar ook met toetsen. Dit is ruw, maar geen black metal en dat geldt ook voor de volgende songs. In het lange ‘Storms Of The Elder’ horen we een gesproken episch fragment, gevolgd door een heldere, prachtige semi-akoestische gitaarsolo. ‘Ballad Of The Swords’ is, zoals de titel al aangeeft, een slepende kanjer om met een atmosferische outro te eindigen. Dit klinkt nergens gedateerd en ‘Dragons Of The North’ is dan ook dubbel en dik de aanschaf waard, zowel voor de oudere garde als je dit gemist hebt als voor de jongere generatie Viking metalfans.

Meer informatie