Corona Skies - Fragments Of Reality

Corona Skies - Fragments Of Reality

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Conona Skies is de naam van het Finse zestal en ‘Fragments Of Reality’ is naam van de debuutplaat. Bij opener ‘Big Boy’s Blues’ bekruipt mij een behoorljik twijfelachtig gevoel. Dit klinkt als een vrij slap aftreksel van Sonata Arctica. Met het daaropvolgende ‘The Social Network’ word ik toch ineens positief verrast, een rap en lekker chaotisch nummer wat me aan Avatar doet denken en met geluidseffecten en teksten die qua boodschap perfect op elkaar afgesteld zijn. Was de zang van Oskari Salovaara op ‘Big Boy’s Blues’ nog ronduit slaapverwekkend, hier brengt de man je ineens naar het puntje van je stoel! ‘Falling Sky’ is een heel aardige semiballad, compleet met akoestisch tussenstukje en hier en daar een curieuze tempowisseling. Door de lengte van dit stuk kan je dit zien als het knipstuk in het album; einde van kant A, omdraaien dat vinyl!

De cd vervolgt met ‘Delirium Disco’ en tja, wat moeten we hier nou over zeggen? Zelf maar even luisteren zou ik zeggen, zie de videoclip hieronder, zoveel luisteraars zoveel meningen vermoed ik. ‘Business Suits You’ is met afstand het meest metal nummer wat op het album staat, met lekkere riffs, een stevige drumpartij en interessante keyboards die net even wat anders zijn dan de standaard synth-partijtjes waar je als power metal liefhebber altijd mee wordt doodgegooid. Tussen de laatste drie vinden we nog ‘The Sea Of My Mediocrity’, een ruim acht minuten durend epos en ironisch genoeg het enige niet-matige nummer van deze drie. Al met al is het hele album een leuk stukje werk met een aantal toppers maar ook een aantal fillers, een werkje wat als overkoepelende omschrijving melodische metal kan krijgen, maar ook af en toe eens lekker buiten de paden banjert.