Vircolac - The Cursed Travails Of The Demeter

Label : Sepulchral Voice Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Sicktus : Vircolac is een Ierse band uit Dublin die sinds 2013 twee demo's / mini cd's heeft uitgebracht, waaronder 'Codex Perfida' in 2015. 'The Cursed Travails Of The Demeter' is de derde release van de band en wederom haalt de schijf de grens van het halve uur niet. Dat is op zich geen probleem, want de vier tracks die we wel voor ons kiezen krijgen, zijn van een hoog niveau.

Zoals Pim in zijn review van 'Codex Perfida' al schreef, is de muziek van Vircolac niet makkelijk in een hoekje te proppen. De heren en dame spelen een vorm van blackened oldschool death die gruizig en bedompt klinkt en die doet denken aan duistere catacomben, naargeestige kerkhoven vol mistflarden en Gotische horror sferen - denk aan Edgar Allan Poe, Bram Stoker en H.P. Lovecraft. Rammelende death met een dikke dosis ouwe black sferen. Liefhebbers van de eerste Darkthrone komen in elk geval aan hun trekken en ook fans van de duistere death van bands als Grave Miasma of Sonne Adam zullen deze plaat wel op waarde weten te schatten. Over (Gotische) horror thematiek gesproken: Vircolac betekent 'weerwolf' in het Roemeens, de Demeter was het schip waarop de antagonist in Bram Stoker's Dracula naar Engeland voer en dus... komt deze EP uit op Halloween/Samhain. Hel-ja-wel.

De tracks 'The Cursed Travails Of The Demeter' en 'Charonic Journey (Stygian Revelation)' stonden trouwens eerder dit jaar al op de 'Feraliminal' cassette demo, maar komen nu in iets gewijzigde vorm uit op MCD (en later dit jaar op vinyl). Fijne - niet bepaald fijnzinnige - plaat!