Unveiled - Anti-God Behavior

Unveiled - Anti-God Behavior

Label : Woodcut Records | Archiveer onder black metal

Carl : 'Anti-god Behavior' is de debuut cd van de Finse band Unveiled. Zij is in 1996 opgericht en speelde in het begin mid-tempo melodische black metal. Op de één of andere manier hebben ze zich ontwikkeld tot het spelen van erg agressieve en brutale metal. En dat is zeker te horen op deze cd. De plaat duurt 40:27 en bevat de volgende nummers:

1. 'Lifespan Ill-fated'
2. 'Mockery Of Life (All Hail Suicide)'
3. 'Composer Of Blood-opera'
4. 'Ruin Of Virtue'
5. 'Mighty Death Experience'
6. 'Anti-god Behavior'
7. 'Rapture In Revolt'
8. 'Dreamworld Inferno'

Wat een enorme hoeveelheid energie heeft deze band! De muziek is een soort kruising tussen Pantera en Bathory. Veel power-akkoorden en af en toe een spannende melodielijn. Vrijwel alle nummers hebben een hoog tempo. Sommigen beginnen rustig, maar er wordt spoedig geschakeld naar een hoger toerental. De zang is redelijk doorsnee en bevat eigenlijk geen karakter. De teksten worden brutaal en eenvoudig in je gezicht geschreeuwd. Geen diepgang en geen afwisseling. Helaas geldt dit ook voor de rest van de muziek. Over het algemeen is ze toch te oppervlakkig. Het geluid van de instrumenten is tijdens ieder nummer hetzelfde en er is onvoldoende afwisseling in de muziek zelf. Buiten de te verwachten tempowisselingen vind er niet veel bijzonders plaats. En dat is werkelijk jammer. Deze band heeft power genoeg en dat laten ze van alle kanten horen. Toch ben ik ook vaak op zoek naar dynamiek in een plaat, maar die is hier ver te zoeken. Als uitschieter zou ik 'Dreamworld Inferno' willen noemen. Daar wordt toch wat meer bereikt dan in de rest van de plaat.

Verder valt er niet veel aan toe te voegen. Als een wilde barbaarse horde stormt deze muziek op je af en grijpt je bij je kladden. Ze laat je niet los tot je je overgeeft en als verdooft de cd beluisterd of tot je hem uitzet. Ik koos al spoedig voor de laatste optie.