Riverside - Eye Of The Soundscape

Riverside - Eye Of The Soundscape

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Nog voordat het noodlot toesloeg en gitarist Piotr Grudzinski op veertigjarige leeftijd plots overleed, werkte het Poolse Riverside aan een speciale release. Met het zesde studioalbum ’Love, Fear And The Time Machine’ was een volgende cyclus beëindigd en de band besloot een bijzonder afwijkend album uit te brengen, vooraleer een start te nemen naar de volgende cyclus in hun bestaan. Men besloot een volledig instrumentaal album te maken, bestaande uit songs die men als bonustracks uitgebracht had op de twee laatste albums, alsook enkele moeilijk verkrijgbare spielereien uit het verleden.

‘Eye Of The Soundscape’ doet zijn titel alle eer aan en bevat Riverside oeuvre in de meest atmosferische en zweverige toestand. Het is al langer geen geheim meer dat de muzikanten al eens experimenteerden met ambient en progressieve elektronische muziek. Dat wordt nu uitgesmeerd over twee schijven, tachtig minuten muziek met voornamelijk ingetogen timbre waarin men de inspiratie van het moment de vrije loop laat. De lange composities gaan in de richting van Porcupine Tree’s zijstapjes, Pink Floyd’s meest zweverige momenten en Tangerine Dream en Klaus Schulze’s klanktapijten. Naast bewerkingen van oudere songs (tijdspanne 2007-2016) vind men in de vorm van ‘Where The River Flows’, ‘Shine’, ‘Sleepwalkers’ en ‘Eye Of The Soundscape’ ook vier nieuwe songs op deze dubbel CD, maar ze zijn ook atmosferisch en instrumentaal. Men kan dit beschouwen als een zijsprong om even op adem te komen na het geleden leed, om daarna als trio een nieuwe start te nemen die ons hopelijk meer energie geeft. Opgedragen aan Piotr heeft dit album een bijzondere waarde om even stil te staan bij de onverwachte wendingen die het leven soms voor ons in petto heeft.

Meer informatie