Nightmare - Dead Sun

Nightmare - Dead Sun

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Tieten tieten tieten tieten. Alles voor de aandacht! Zo, ik hoop dat ik je aandacht heb. Aandacht is wat deze band naar mijn idee veel te weinig krijgt. In 2008 stond ik op het Metalcamp festival in Slovenië op een leeg terrein toen deze Franse band met hun optreden begon, schande. Na het optreden stond het veld redelijk vol, een blijk van de kwaliteit van deze band die al sinds 1979 (!) bestaat.

Het euvel van deze band is dat vrijwel niemand ze kent. Hetgeen volkomen onterecht is, afgaand van de inzet en de kwaliteit van deze Fransen. Ik hoop en denk dat dit album daar wel eens verandering in zou kunnen komen. Er is namelijk het een en ander veranderd bij de band. Allereerst zijn er bij de productie van dit album geen concessies gedaan, niemand minder dan onze eigen Joost van den Broek (oa Epica) is aangetrokken om dit album in te blikken en dat heeft tot een goed resultaat geleid. Het album kent een helder, doch heavy geluid. Ook op het personele vlak is er wat veranderd, drummer David Amore en zijn broer, zanger Jo Amore, zijn niet meer van de partij. Dat zorgde voor wat onrust bij ondergetekende omdat Amore een fantastische zanger is. Dan komt er ook nog een zangeres, als dat maar goed gaat. Zou Nightmare een typische female fronted band worden in de trend van Nightwish en Amaranthe?

Maar natuurlijk niet, niet met de Vlaamse Maggy Luyten! Je kent haar mogelijk van Beautiful Sin, Epysode en Ayreon. Deze dame heeft me een strot waar veel heren jaloers op zullen zijn. Ze is te qua klank te vergelijken met een ruige versie van Ida Haukland van Triosphere. Geen schattig poesje dus deze Maggy, eerder een brullende leeuw. Haar bereik, timbre en klank zijn een lust voor het oor. Van kwetsbaar tot bruut en agressief…alles klinkt fantastisch. Ik mis Jo Amore, maar deze Maggy is een geweldenaar. Goed voorbeeld van haar kunnen is ‘Seeds Of Agony’.

De muziek op dit nieuwe album dan. Nightmare is altijd een van de brutere power metal bands geweest. Niet zoals Hammerfall, Powerwolf of Rhapsody, maar meer zoals Mystic Prophecy, Persuader, Nevermore en Iced Earth. De rauwe metal rand is hier altijd erg dik geweest. Dat is op dit album niet anders. Sterker nog, ik durf wel te zeggen dat dit het bruutste album is wat ze tot op heden hebben uitgebracht. Aan alles is te horen dat dit Nightmare is, maar dit album klinkt in vergelijking met de voorgangers frisser en dus net nog wat heftiger. Wellicht dat de veranderingen een frisse storm hebben veroorzaakt.

Het album trapt af met ‘Infected’. Hier levert Maggy direct haar visitekaartje af met haar ruige strot. Ook op muzikaal vlak schiet deze song uit de startblokken. Opvallend is de strakke gitaarmuur en de agressieve drums die deze songs grotendeels dragen. Er wordt helaas voorzichtig geflirt met modern metal, gelukkig heeft dit absoluut niet de overhand. Voor de overige songs geldt gelukkig dat dit onvervalste, pure heavy/power metal is. Al zouden een aantal passages niet misstaan op een modern thrash album. Behalve dat de songs heavy zijn, zijn ze vooral erg onderhoudend. De bezwerende zang van Maggy brengt de krachtige melodieën op zo’n wijze dat je aandacht niet verslapt. Er is een goede verhouding tussen bruut en zwaar en kwetsbaar en emotioneel. IJzersterk, en heftig is de opening van ‘Red Marble Gold’, het nummer kent echter ook ingetogen passages en prachtige melodieën. Ik haal deze song aan vanwege de heerlijke rif die steeds de kop op steekt, maar feitelijk geldt voor alle songs dat ze alle elementen van de heavy metal afdoende beschijnen. De componisten hebben ook weer top werk geleverd. Waar andere bands verfijnt zijn als kaarslicht heeft dit album de subtiliteit van een bouwlamp, maar vergis je niet, het niveau van songwriting is voor 90% van de metal bands onbereikbaar. Ben je echter een liefhebber van gothic achtige zaken of ‘echte’ meisjes metal zoals Autumn of Delain, dan zit je bji Nightmare helemaal verkeerd.

Op dit album staan geen fillers, alle songs zijn het beluisteren meer dan waard waarbij ik wel moet opmerken dat ‘Ikarus’ van de YouTube clip zeker niet de sterkste is, maar andere heb ik van dit album niet kunnen vinden. Met ‘Dead Sun’ heeft Nightmare bewezen dat ze na 37 jaar nog altijd niet belegen zijn en in staat zijn hun sterkste album tot nu toe af te leveren. Nog nooit klonken ze zo heavy, onderhoudend en engergiek. Jo Amore zal zonder meer gemist worden, maar met Maggy Luyten hebben ze een brulbeest binnen gehaald die zonder meer een geweldige prestatie heeft neer gezet. Voor liefhebbers van de hardere power metal is dit verplichte kost. De dikke rauwe rand die het album vaak heeft zullen liefhebbers van thrash hier wellicht ook wel blij van worden. De band verdient het in elk geval.