Mass Deception - Revelations

Mass Deception - Revelations

Label : RVPrecords | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Aan het einde van 2015 kwamen een aantal leden van vooraanstaande Nederlandse metal bands bij elkaar om een nieuwe Nederlandse thrash band te gaan vormen. Nauwelijks een jaar later heeft Mass Deception, want dat is de naam van de band waar we het hier over hebben, al hun full-length debuut album ‘Revalations’ op de markt gebracht via het RVP Records label. Gaat een en ander niet een beetje snel zul je je dan afvragen? Nou, als ik zo de tien nummers eens beluister die deze plaat te bieden heeft, ben ik geneigd te zeggen van niet, want je kunt overduidelijk horen dat de heren de nodige ervaring hebben met het schrijven en uitvoeren van lekkere, modern klinkende thrash nummers.

Vanwege de tegen de grunt aanleunende zangpartijen zullen wellicht ook de death metal liefhebbers hier wel mee uit de voeten kunnen. Het gitaarwerk is in ieder geval prima verzorgd en zorgt er voor dat met name nummers als ‘Divide And Rule’, ‘They Live’, Unslaved’ (mijn persoonlijke favoriet!) en ‘Weapons Of Mass Deception’ prima klinken, maar eigenlijk geldt dat voor het gehele album. Soms wordt het gaspedaal behoorlijk ingetrapt, maar er wordt ook regelmatig gas teruggenomen en die tempo-wisselingen zorgen er mede voor dat het album gedurende de gehele speelduur interessant blijft. De Slayer cover ‘Criminally Insane’ is wat mij betreft enigszins overbodig (maar zeker niet slecht) en dat geldt ook voor het akoestische ‘Ancient Of Days’, dat gewoonweg niet past tussen het overige, veel stevigere materiaal. Desalniettemin zet Mass Deception zich in ieder geval stevig op de kaart met deze zeer geslaagde energieke debuutplaat ‘Revelations’ en laat zien dat er nog behoorlijk wat toekomst in de Nederlandse thrash scene zit. Nu met dit materiaal het podium op, heren! Een grote circle pit kan dan haast niet uitblijven.