Cannibal Corpse - The Wretched Spawn

Cannibal Corpse - The Wretched Spawn

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Ik hoor jullie al denken: "Goh, die Horst moet wel een hekel aan Sjak hebben om hem als A.O.R./melodieuze rock-redacteur de nieuwe Cannibal Corpse in zijn maag te splitsen”. Nou..., ik heb nogal een brede smaak en kan op zijn tijd een goed death metal CD-tje prima verteren. Sterker nog, voor bands als Obituary, Cannibal Corpse, Malevolent Creation, Broken Hope en Immolation kun je me 's nachts rustig uit mijn bed trommelen. Daarom heb ik zelf bij Horst het verzoek ingediend om de nieuwe CD van mijn absoluut favoriete death metal bands te bespreken en gelukkig heeft hij dat verzoek gehonoreerd.

Cannibal Corpse heeft tot nu toe het vermogen getoond om elke release te verbeteren en ik moet zeggen dat men met 'The Wretched Spawn' hierin opnieuw geslaagd is. Dertien nummers lang is het genieten van de complexe gitaarpartijen van tandem Jack Owen/Pat O'Brien, het sublieme drumwerk van Paul Mazurkiewicz (mijns inziens echt één van de betere drummers in het genre), het spectaculaire basspel van Alex Webster en de lekkere gore grunt van George Fisher. Elk bandlid is een authoriteit op zijn gebied en als team zijn ze in staat op dat individuele niveau nog eens te overstijgen. Tel daarbij het vakmanschap van Neil Kernon, die andermaal de produktie voor zijn rekening heeft genomen, en het moge duidelijk zijn dat 'The Wretched Spawn' één van de absolute death metal hoogtepunten van dit jaar zal gaan worden.

Het album begint lekker snel met tracks als 'Severed Head Stoning' en 'Psychotic Precision', maar Cannibal Corpse weet steeds beter de kracht van de mid-tempo stukken te gebruiken. Het beste voorbeeld hiervan is het titelnummer 'The Wretched Spawn', dat in het eerste gedeelte een heerlijke mid-tempo groove aan de dag legt om halverwege eerst genadeloos te versnellen, daarna weer even gas terug te nemen en zijn climax te vinden in een werkelijk schitterende gitaarsolo. Klasse met een hoofdletter K! Zo zijn er nog wel meer van dit soort schitterende staaltjes instrumentbeheersing terug te vinden om deze CD, maar het zou wat te ver voeren om alle nummers door te nemen.

Het moge duidelijk zijn dat deze CD een absolute must is voor iedere zichzelf respecterende death metal fan. Als je toch in de winkel bent, koop dan meteen even de box-set '15 Year Killing Spree', waar heel veel onuitgebracht (zowel audio als video) materiaal op te vinden is.

Eén ding moet me nog wel even van het hart: het schijnt tegenwoordig steeds vaker de gewoonte te worden om promo-CDs vol te stoppen met allerlei maatregelen om illegaal kopieren tegen te gaan. Zo worden ook op "The Wretched Spawn” in tien van de dertien nummers elke tien tot vijftien seconden de nodige bliepjes gelanceerd. Niet alleen is dit niet bevorderlijk voor het schrijven van een gedegen recensie, maar bij het op hoog volume via de koptelefoon beluisteren van de CD wordt dit op een gegeven moment zelfs pijnlijk. Probeer eens iets anders te verzinnen, heren platenmaatschappijen.