Adversor - Rise To Survive

Adversor - Rise To Survive

Label : Punishment 18 Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Na het uiteenvallen van – de voor mij onbekende – H.o.S. (Harvester Of Sorrow) richtte vocalist/gitarist Dado samen met zijn broer Jacopo Adversor op, waarvan begin dit jaar de twee-track demo, ‘Beware of Soothsayer’, verscheen. Vorige maand was de eerste langspeler, ‘Rise To Survive’, van het kwartet een feit, en laat ik maar gelijk zeggen dat deze mij absoluut niet tegenvalt.

Adversor speelt onvervalste, ouderwetse thrash metal, die vooral beïnvloed is door de Germaanse variant van het genre. Zodra men na de (iets te lange) intro losbarst met ‘The Triumph Of Terror’ komen vooral de invloeden van Kreator en Sodom overduidelijk naar voren. Daarnaast moet ik ook regelmatig heel erg denken aan ons eigen Legion Of The Damned. Dado’s helse vocalen klinken ook als een combinatie van een jonge Tom Angelripper (ten tijde van ‘Persecution Mania’) en Maurice Swinkels, en dat voegt uiteraard een nog agressievere lading toe aan het geheel. De muziek is uiteraard geen moment origineel en is soms behoorlijk voorspelbaar, maar de band compenseert dat middels goede en hoogst pakkende composities. De heren schudden de ene pakkende, zware maar doch scherpe riff na de ander uit de mouwen en zetten de nekspieren constant aan het werk. Gelukkig heeft de ritmesectie ook genoeg ruimte gekregen, die de nummers de nodige diepte geeft.

Over algemeen is de muziek behoorlijk uptempo. In slechts 33 minuten raast de band door negen nummers heen. Er is echter ook voldoende ruimte voor melodie en tempowisselingen, waardoor de aandacht niet snel verslapt. Sterker nog, tijdens de tragere stukken creëert men een lekker duister sfeertje. Maar of men nu snel, langzaam of mid-tempo te werk gaat, wordt de opgefokte karakter te allen tijde staande gehouden. Ik moet wel zeggen dat ik niet alle songs even overtuigend vind, maar met nummers zoals de snelheidsduivels ‘The Triumph Of Terror’ en het verwoestende titelnummer, de stevige stampers ‘Abhor War Crimes’, ‘Final Call’, en het fantastische ‘Envenomed’ bevat de plaat een aantal ontzettend lekkere en sterke thrashers. Alles bij elkaar is ‘Rise To Survive’ een geslaagd debuut en een goed album die de fans van het genre, en van bovengenoemde bands en soortgelijke acts zeker zal aanspreken.