Black Sabbath - The Ultimate Collection

Black Sabbath - The Ultimate Collection

Label : https://www.bmg.com | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Is er na reeds tientallen voorgaande compilatie albums van de heren uitvinders van heavy metal nog ruimte voor een volgend exemplaar? Volgens platenmaatschappij BMG en de heren zelf wel, dus werd recentelijk onder de redelijk schaamteloze titel ‘The Ultimate Collection’ nummertje zoveel op de markt gebracht. Het behelst hier een verzameling van 31 nummers welke zowel op CD, vinyl en digitaal format wordt uitgebracht. Uitgezocht door de heren zelf, en voor de zoveelste keer remastered, deze keer door engineer Andy Pearce (die je misschien wel kent van soortgelijke klussen voor Motörhead en Deep Purple). De tracks zijn afkomstig van de eerste acht Black Sabbath albums met Ozzy als vocalist, en buiten het feit dat ze qua geluid opgepoetst zijn, zijn er geen verrassingen te ontwaren in de vorm van unreleased materiaal, nieuwe danwel onthullende liner-notes of iets dergelijks.

Maar waarom vind ik de titel ‘The Ultimate Collection’ nou redelijk schaamteloos? Dat heeft er alles mee te maken dat op deze manier in principe ontkent wordt dat Black Sabbath buiten Ozzy Osbourne nog eens vier andere zangers achter de microfoon heeft gehad, te weten Ronnie James Dio, Ian Gillan, Glenn Hughes en Tony Martin. Stuk voor stuk veel betere zangers dan de heer Osbourne. Geen van allen is vertegenwoordigd op dit compilatie album, hetgeen je wel verwacht bij iets wat de titel van “ultiem” draagt. Zeker als men gewoon durft toe te geven dat lang niet al het materiaal met Ozzy geweldig is, en veel tracks met bijvoorbeeld Dio en Martin juist weer wel. Maar goed, we zijn dit soort dingen natuurlijk wel gewend van de band, denk alleen maar het hele gedoe in 2009 toen de heren Iommi en Butler weer gingen samenwerken met de heren Dio en Appice maar het geen Black Sabbath mocht heten. Maar ik kan me eenvoudigweg gewoon niet voorstellen dat – ondanks het feit dat de Ozzy classics keurig op de plaat staan – de heren nu echt vinden dat dit nou hun allerbeste werk is. Het zal wel vloeken in de kerk zijn voor de die-hard fanaten, maar mijns inziens wordt het gros van hun 70s materiaal voornamelijk op de been gehouden door de legendarische status van dit gezelschap. Ze hadden dit album dan ook gewoon ‘The Ultimate Collection – The Ozzy 70s’ of zoiets moeten noemen, die vlag had de lading een stuk beter gedenkt.

Afijn, uiteindelijk moet eenieder natuurlijk zelf weten of hij het onderstaande leuk genoeg vind om tot aankoop over te gaan. Voor de fans en verzamelaars is het natuurlijk verplichte aanschaf, al was het alleen maar om de verzameling compleet te houden. Voor de vinyl fetisjisten is het ook een uiterst smakelijk pakket, maar buiten deze groepen om kan ik niet echt bedenken waarom aanschaf een “moetje” zou zijn. Tenzij je nog niks van de band hebt (bestaan die mensen?) en in één koop voor een redelijke prijs (2CD rond de dertien Euro) een aardige verzameling Black Sabbath featuring Ozzy nummers in je bezit wilt krijgen.

CD Disc One track listing:
01. Paranoid
02. Never Say Die