Einherjer - Av Oss, For Oss

Einherjer - Av Oss, For Oss

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Vera : Na een lange periode van afwezigheid diende het Noorse Einherjer zich in 2011 terug aan als zijnde een band om rekening mee te houden met ’Norrøn’. Samen met Thyrfing zetten zij ooit de eerste stappen op een kronkelig pad dat leidde naar authentieke Viking metal. Drie jaar zijn vervlogen en zanger/gitarist Frode Glesnes en drummer Gerhard Storesund hebben met gitarist Aksel Herløe de handen in elkaar geslagen om een volgend meesterwerk in pure traditionele pagan traditie te smeden. ‘Av Oss, For Oss’ is de naam in de Noorse taal en dat betekent: door ons, voor ons.

Zoals steeds manifesteert Einherjer zich als een zeer authentieke pagan/black metal band en dat siert hen. Geen folkloristische uptempo ritmes, maar een gedegen onderzoek in tekstueel en muzikaal opzicht. Het is de drie minuten lange intro van ‘Fremad’ dat aanzwellende toetsen en strijkers laat samensmelten met symfonisch allooi waarin toch enige mechanische klanken hun weg gevonden hebben. Daarna laat men er geen twijfel over bestaan: de klassieke heavy metal van ‘Hammer I Kors’ klinkt stoer en gedecideerd met knekelige zang in de stijl van ons aller Abbath (Immortal). Met een ferm gescandeerd refrein baant hij zich een weg doorheen sierlijke, melodieuze gitaarsolo’s. Deze leads gaan een groot deel van uw aandacht opeisen in krachtvoer als het mediumtempo ‘Nidstong’ en het met oosterse melodieën verfraaide Vikinglied ‘Hedensk Oppstandelse’ waarin de knekelzang een mooi contrast krijgt van Viking koren. De muziek heeft veelal een logge structuur met een verkondigende stem in de single ‘Nord Og Ner’ waarvoor tevens een video gemaakt is. Einherjer heeft echter nog meer te bieden en illustreert dat vooral in de langere tracks. Het acht minuten durende ‘Nornene’ heeft een tijdje nodig om zijn charmes prijs te geven, maar blijkt dan toch een hoogtepunt te zijn. Hier horen we ook cleane zang, gedrapeerd op intense gitaarpatronen. De zeer toffe leads op staccato riffs zijn bijzonder fraai, maar bovenal weet deze song ver boven de middelmaat uit te stijgen. ‘Trelldom’ heeft dan weer zo’n duisternis over zich heen van dwalende geesten die rondwaren in dit ondermaanse dal. Het culminatiepunt van heel dit album is echter de afsluiter en titelsong ‘Av Oss, For Oss’. Meteen met de akoestische tokkelende gitaren spitsen we de oren, maar dit is nog niets in vergelijking met de beklijvende rituele drums en de plotse klassieke gitaarsolo die vanuit het niets opduikt. Het wordt nog beter: wanneer zwevende toetsen de achtergrond vormen bij een haast progressieve, emotionele gitaarsolo en de glorie van het ‘Hildebrandslied’ van Menhir heel dichtbij komt tijdens de volgende passage. Een grootsheid met koren en gitaarsolo’s leidt ons naar de Scandinavische essentie van black/pagan metal, terwijl dit in feite ook nauw aansluit bij bands uit de jaren zeventig. Dit is immers geestverruimend en zweverig in de goede zin van het woord. Dit album overklast nog hun comeback ’Norrøn’ en getuigt van een band die zich terug comfortabel voelt met de muzikale boodschap die ze willen overbrengen. Super!