Winterfylleth  - The Dark Hereafter

Winterfylleth - The Dark Hereafter

Label : Candlelight | Archiveer onder black metal

Vera : Er zijn nog zekerheden in het leven. Sinds het debuutalbum ’The Ghost Of Heritage’ ons in 2008 omver blies, heeft het Engelse Winterfylleth ons trouw elke twee jaar in oktober een nieuw album geschonken. Hun naam verwijst dan ook in het Oud Engels naar de maand oktober, wanneer de volle wintermaan schaduwen werpt over de verkoelde landschappen. Deze landschappen, de geschiedenis en het erfgoed van Engeland wordt traditiegetrouw geëerd in de teksten, dat is ook op ‘The Dark Hereafter’ het geval, een album dat nu door Spinefarm wordt uitgebracht en de opvolger is van het magistrale ’The Divination Of Antiquity’ uit 2014.

Sindsdien heeft de band zijn faam uitgebreid met verschillende tournees en festivalshows. 2015 begon al goed met een coverstory in het befaamde Terrorizer magazine, maar rond die tijd moesten ze ook gitarist Mark Wood laten gaan. Ze vonden vervanging in hun artwork designer Dan Capp en in 2016 werden nieuwe songs geschreven. We zijn klaar voor een portie epische, magistrale black metal! Er wordt snel en overrompelend, maar toch episch van start gegaan met het korte titelnummer. Kort maar krachtig. ‘Pariah’s Path’ duurt negen minuten en was eerder te vinden op de digipak versie van het vorige album. De beuk blijft er onverminderd in, tot we akoestische gitaren horen en sferische ingetogen cleane zang op het einde. Dat is het handelsmerk van Winterfylleth: ze kruiden hun rigoureuze stukken steeds met een serene schoonheid van introvert allooi. De zwartgeblakerde heftigheid wordt behouden in ‘Ensigns Of Victory’, tot we bij het dertien minuten durende ‘Green Cathedral’ aanbeland zijn bij een… kathedraal van een song. Hier zorgt men voor kippenvel. Synths en uitwaaierende tokkelende gitaren bouwen een ongelofelijke weemoed op en zelfs wanneer na een viertal minuten de black metal vocalen hun intrede doen, blijft het traag, slepend en beklijvend. Dit is majestueus genieten, met later nog wat serene cleane zang en een plechtig gesproken tekst als afsluiting. Prachtig! Het intense ‘Led Astray In The Forest’ is met enkel serene cleane zang ook een voltreffer, al is het een eigen (mooie) interpretatie van ‘Capitel I: Troldskog Faren Vild’ van het ‘Bergtatt’ album van Ulver uit 1995. Er komt een klassieke gitaarsolo in en naderhand wordt het grandioos dynamisch. Hiermee heeft Winterfylleth voor de vijfde keer een prachtig episch black metal album gemaakt om met een warm gevoel de herfst in te gaan.