Prototype - Trinity

Prototype - Trinity

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Ralph : Het kan zo maar zijn dat een aantal van jullie "Trinity” van het Amerikaanse Prototype al in de kast heeft staan. Het schijfje werd namelijk al in 2002 aan de andere kant van de oceaan uitgebracht en was zodoende via importkanalen ook hier wel te krijgen. Bovendien speelde de band in april vorig jaar nog op het Nederlandse Headway festival, en dat zal de interesse in ons land wellicht hebben aangewakkerd, in ieder geval voor de mensen die het daar live gezien hebben.

Ik was niet onder die mensen en maak dus nu kennis met de band middels de Europese release van het album. Prototype ontpopt zich als een volwassen band en op "Trinity” hangt een fijn sfeertje. Vanaf de opener "Live A Lie” wordt je geconfronteerd met compacte songs (en sound) waarbij namen als Psychotic Waltz en Dream Theater zich opdringen. Dat voor wat betreft de technische inslag van de band, je zou namelijk net zo makkelijk met namen als Laaz Rockit of Pantera kunnen komen. Vooral het gitaargeluid doet erg denken Anselmo en Co. ten tijde van "Cowboys From Hell”.

De nummers zijn zorgvuldig opgebouwd en bevatten veel elementen; akoestische stukjes ("Pure”), onheilspellend intro's ("Trinity”) en heftige riffs ("Dead Of Jericho”). Alles uitgevoerd door een stel uitstekende muzikanten en een heerlijk geluid. Dat geluid is nog wel een speciale vermelding waard; de plaat klinkt 'echt', het is bijna alsof je in een studio naar een ruwe mix zit te luisteren en dat bedoel ik positief.

Progressieve metal van het heavy soort, die je meer dan eens terug voert naar eind jaren tachtig, lekker! En voor de mensen die het album al hebben; de Europese versie bevat twee bonus tracks.