Krypts - Remnants Of Expansion

Krypts - Remnants Of Expansion

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Op acht september jongstleden ontving ik een e-mail van opperhoofd Horst met de vraag of ik zin had om een recensie te schrijven over het nieuwe album van Krypts. Ik krabbelde even op mijn achterhoofd (al die maden jeuken nogal) en besloot uit mijn graf op te staan. Voor de nieuwe Krypts maak ik wel wat tijd vrij. Vandaar deze gastbijdrage van mij.

Uit bovenstaande mag je dus concluderen dat ik liefhebber ben van deze Finnen. De demo, 7” en eerste album ’Unending Degradation’ vind ik heel erg goed te pruimen. Mijn adoratie voor Krypts is alleen maar groter geworden sinds ik ze in de Berlijnse K17 aan het werk zag in 2015. Nu is er dan eindelijk een nieuw album dat uit vijf songs bestaat en 33 minuten duurt. Dat lijkt kort voor een album waar we drie jaar op gewacht hebben. Voor mij is er echter geen probleem. Na het album zeker tien keer beluisterd te hebben, kan ik gewoon concluderen dat de 5vijf songs een consistent geheel vormen. De totale lengte is van ondergeschikt belang. Wat je in die 33 minuten hoort is het enige dat telt.

Ik kan Krypts ophemelen en allerlei superlatieven de wereld instrooien. Als ik realistisch ben, moet ik gewoon vertellen dat Krypts niets vernieuwends brengt. Wat ze wel brengen is donkere, loodzware death/doom met een doortastend gevoel voor melodie. Elementen die je ook bij andere bands terug kunt vinden. Waarom ik Krypts zo gaaf vindt, is moeilijk onder woorden te brengen. Het is een gevoelskwestie. Als ik dit nieuwe album beluister, valt alles gewoon op zijn plek. De sfeer is dreigend maar de songs zijn ook bijzonder catchy. Die combinatie spreekt mij heel erg aan. Geen moeilijk gedoe maar gewoon vette karaktervolle death metal. Meer is het eigenlijk niet. Ik kan me ook niet voorstellen dat liefhebbers van bands als Incantation, Grave Miasma, Ophis of Evoken Krypts niet kunnen waarderen. ‘Remnants Of Expansion’ is gewoon een prachtig album dat je gehoord moet hebben.