Epica - The Phantom Agony

Epica - The Phantom Agony

Label : Transmission Records | Archiveer onder gothic metal

Release type: CD single

Michiel B. : Als eerste single van haar uitstekende debuutalbum "The Phantom Agony” brengt ons eigen Epica het titelnummer uit op cd-single. Van dit nummer is inmiddels ook al een videoclip verschenen (welke ik tot mijn schaamte nog steeds niet gezien heb). Het eerste wat opvalt is dat het oorspronkelijke nummer enorm is ingekort (van nagenoeg negen minuten tot vier minuten 35 seconden) en dat is best wel even wennen als je de albumversie gewend bent. Kort gezegd is er fors gesnoeid in de intro, de heftigere stukken (de grunts zijn niet meer aanwezig) en de lange outtro. Helaas geeft deze versie een behoorlijk verkapt beeld van waar Epica voor staat maar gecombineerd met de nodige airplay die dit de band zal opleveren, zullen hier best wel wat nieuwe zielen mee gewonnen worden.

Vervolgens komt voor mij het meest interessante van deze cd-single namelijk het nummer "Veniality” wat nog niet eerder was verschenen. Het nummer doet op zich niet onder voor het overige materiaal op het debuutalbum dus dit is een welkome aanvulling op mijn nog prille Epica-collectie. Daarna is het de beurt aan mijn persoonlijke favoriet van het debuutalbum: "Facade Of Reality”. Deze versie staat geheel ongeschonden op de single en duurt dus 8 minuut 12 en alle grunts en snelle stukken zijn nog aanwezig. Als laatste krijgen we ook nog een zeer fraai gearangeerde orkestrale versie van "Veniality” voorgeschoteld waarin de mooie stem van de mooie Simone Simons nog eens extra goed tot haar recht komt..

Al met al een leuk hebbedingetje voor zowel Epica-fans als potentiële nieuwe fans. Inmiddels heb ik begrepen dat ook het nummer "Feint” ook op single zal gaan verschijnen in combinatie met een clip. Voor mij eens hoog tijd om die clips ook eens te gaan bekijken. Epica is in elk geval op de goede weg om de vaandeldragers van de Nederlandse melodieuze metal te gaan worden.