Veil Of Delusions - Echoes Of Dawn

Veil Of Delusions - Echoes Of Dawn

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Tot een week geleden had ik nog nooit van deze Brabantse band gehoord. De mail dat er weer een promo voor me klaar stond voor een review deed me ook nog niet juichen, immers de rest van de bands met een dame op zang die ik deze maand mocht beluisteren deed me smachten naar iets origineels. Dat is gelijk de keerzijde van deze functie, het wachten op die ene band die ineens weet te schitteren tussen al het grijs. Op een bijbehorende grijze, mistige ochtend liet ik de auto staan en besloot eens de fiets te pakken om richting kantoor te gaan.

Tussen de flarden mist denderen de eerste tonen van het intro uit mijn koptelefoon om glimlach op mijn gezicht te krijgen. Als drummer Rob deze stijl van hard en overtuigend zijn instrument te lijf gaan vasthoudt is hij iemand die punten binnensleept. Na het intro komt ‘War Begins’ vol energie mijn lijf binnen en compenseert mijn koffiegebrek met overtuiging. Wat een energie en passie brengt deze band! Dat het geluid van de opnames niet op topniveau is mag de pret niet drukken, het is ruim voldoende en een band zonder platendeal niet aan te rekenen. Maar desondanks: wat een feest! Niet alleen Rob is het pluspunt van deze band, ik hoor alleen maar pluspunten. Dit is zonder meer een pareltje met groeicapaciteit. Eerlijk is eerlijk, je kunt af en toe horen dat dit een jonge band is die nog moet groeien en ervaring op doen. Maar zijn alle groten der aarde niet zo begonnen? De vraag is of ze de aandacht weten vast te houden. Zangeres Zoë weet dat te doen door bijvoorbeeld in plaats van een toontje hoger, juist een toontje lager te gaan. Haar zanglijnen zijn meestal dikke prima waardoor ze kan laten zien dat ze een aanwinst is, hoewel een nummer als ‘Black Wings’ soms laat zien dat zanglijnen op momenten niet altijd uit de verf komen. Gelukkig zit ik ruim veertig minuten op de fiets en kan ik dan precies het album afluisteren. Het beste wordt misschien wel voor het laatst bewaard en laat zich gelden in het nummer ‘Fields Of Dragons’, wat een prachtige zanglijnen en wat zingt Zoë daar overtuigend. Simpelweg heerlijk. Afgelopen week heb ik weer opvallend vaak de Drentse natuur bewonderd, op de fiets. Dit album kon wel eens boven aan mijn lijstje van potentiële debuutalbums van het jaar komen te staan.