Red Kaukasus - Reflections

Red Kaukasus - Reflections

Label : Ichorous Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Best interessant materiaal bereikt ons (nog maar eens) vanuit Finland. Red Kaukasus begon daar in Tampere in 2010 als postrockband, maar heeft intussen invloeden uit progressieve rock, pop, metal en alternatieve rock in hun muziek geïnfiltreerd. In 2014 brachten ze debuutalbum ‘The Architect’ uit, nu gevolgd door ‘Reflections’. De songs zijn vrij atmosferisch, hebben een originele aanpak die meestal wel geslaagd is en het album rockt ook ferm, zonder uitgesproken ‘metallic stuff’ te zijn.

In opener ‘Purebred’ – meteen bijna acht minuten – doen mooie meanderende gitaren en geheimzinnige mantrazang aanvankelijk aan alternatieve rock en een snuifje Tool denken. Zanger Ilmari Kallio neemt soms ongebruikelijke wendingen (in krachtige regionen Danzig), maar meestal is zijn stem melancholiek. Kalme en hardere stukken hebben een progressief allooi. Na het stevig rockende ‘Sylvan’ begint ‘Tightrope’ bedachtzaam en atmosferisch om daarna uit te vallen in postrock sferen. Met percussie en incidentele keyboards bouwt men spanning op. Meermaals duiken rustige luisterliedjes op tussen de meer complexe songs. Voorbeelden daarvan zijn ‘Ghosts’, het instrumentale ‘Desireless’ en het mooi gezongen ‘Land Of The Leal’. Kalm en klaaglijk is ‘The Wrecked’, best beklijvend, maar een wilde uitval brengt knappe contrasten. ‘Room With No Corners’ is experimenteel en vervormd, maar stelt eigenlijk weinig voor. De afsluiter ‘Vestal’ daarentegen is grote klasse. De afwachtende houding met lage Doors-achtige stem is bezwerend en mystiek. Gesproken stukken met mooie gitaarsolo’s ertussen meanderend maken dit de klapper van de plaat. Met invloeden uit alle richtingen heeft Red Kaukasus een onderhoudend album gemaakt dat groeit bij elke beluistering. Vergelijken met andere bands is welhaast onmogelijk, maar dat wijst ook op een eigen insteek. Dit kunstzinnige collectief heeft potentieel!