The Vision Bleak - The Deathship Has A New Captain

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder gothic metal

Vera : Vorige maand besprak ik de single van The Vision Bleak en beschouwde dit als een klein voorgerechtje. De hoofdmaaltijd is inmiddels gearriveerd en de volledige eerste cd van de groep heeft nu de nodige rondjes in mijn cd-speler gedraaid. En het heeft me gesmaakt, ja, dank u. Wat me meteen opvalt is dat de cd harder klinkt en een consistent geheel vormt, altijd bevorderlijk om zich in te leven en meer te genieten van de gepresenteerde muziek die omschreven kan worden als dark horror gothic rock.

Als belangrijk lid van het latere Empyrium liet Schwadorf de wereld kennis maken met ingetogen, serieuze muziek die voornamelijk akoestisch gebracht werd en vele klassieke elementen in zich droeg. Daarnaast was hij echter ook de bezieler van een project als Sun Of The Sleepless, een black metal avontuur. Nu stelt hij ons zijn nieuwste groep voor, The Vision Bleak en deze staat bol van de gothic invloeden en flirt openlijk met het erfgoed van The Sisters Of Mercy en Type O'Negative.

Als introductie krijgen we 'A Shadow Arose', een nummer dat in golven aan komt rollen: piano, vrouwenzang, stevige gitaarlijnen en een flirt met Nightwish. De touwtjes worden echter stevig in handen gehouden door mannelijke assistentie die het geheel een filmisch sfeertje geeft. Bombast alom. Dan gaat 'The Night Of The Living Dead' heel wat steviger van start, ik moet zelfs denken aan de gexalteerde kunst van Cradle Of Filth, door de superenergieke sfeer en de vrouwelijke hemelse vocalen. Even later komt de duistere stem van Konstanz echter aandraven en belanden we in een Sisters Of Mercy universum. Het zijn sfeervolle, doorjagende refreinen tegen een behoorlijk noisy achtergrond. 'Wolfmoon' is een toegankelijk nummer dat af en toe behoorlijk rockt. Harder dan verwacht, met links naar Type O'Negative en een optimale inkleuring van het weerwolven-thema. Ook 'Metropolis' met zijn zware riffs gaat in dezelfde lijn door. Na de serene ernst van Empyrium (en Ewigheim) kunnen deze mannen dus duidelijk nog rocken! Een opmerkelijke track is 'Elisabeth Dane', ook al op de single aanwezig. Het speelse instrumentarium staat in schril contrast met de sprekende passages. Dit doet me zelfs denken aan OMD. (Orchestral Manoeuvres In The Dark - jaren tachtig new wave)

Alhoewel het leven in New York dieper in je genen gaat zitten, kan ik de invloed van een groep als Type O'Negative in de volgende nummers niet ontkennen. Het klinkt ietwat luchtiger, maar ademt een zekere onderhuidse spanning uit die zich duidelijk manifesteert. En van de hoogtepunten is 'The Lone Night Rider', een voorbeeld van een gedreven compositie, catchy refreinen en een vocale presentatie die een bijna grunt laat horen. Zelfs trompetten worden er bijgehaald, in afsluiter 'Deathship Symphony', dit alles tegen een hardere achtergrond, en dan denk ik meteen aan het onvolprezen Sear Bliss.

Samenvattend zou ik toch wel zeggen dat The Vision Bleak erin geslaagd is om een sterk album te maken waar menige hardere (new) wave/gothic fan veel plezier aan zal beleven. En vraag dan meteen naar de luxueuze versie (limited edition) want daar krijg je vijf bonus tracks bij in een klassieke versie door een strijkers-ensemble.