Darkher - Realms

Darkher - Realms

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Darkher is het etherische muzikale project van de Britse Jayne H. Wissenberg waarin neofolk, doomachtige mysteriën en gotische sereniteit elkaar aanvullen in een amalgaam van onwereldse klanken. We konden al summier kennismaken met de mysterieuze kunstzinnigheid van de dame mits de debuut EP ’The Kingdom Field’ (2014). Nu is er het volwaardige debuut ‘Realms’ met drie kwartier atmosferische muziek om je mee te laten tronen naar een andere werkelijkheid.

De zwevende klanken van dit album vliegen als een spirituele entiteit over je hoofd, waarbij de fluwelen stem van Jayne bedachtzaam streelt. ‘Hollow Veil’ kent naast die onwereldse klanken ook een prachtige uitval met lillend gitaarwerk, slepend en traag. Mooie heldere gitaren openen ‘Moths’ terwijl de zachte verhalende zang één en al vrede brengt in onze onrustige zielen. ‘Wars’ is verrassend en vangt aan met zwevende vervormde e-bow walvisklanken die aan Solstafir doen denken. Het tempo gaat hoger wanneer de drums invallen en het wordt een aangenaam rockend nummer met martiale drumpatronen. De drums (door ex-Anathema en meer Shaun ’Winter’ Taylor-Steels) zijn prominent aanwezig wanneer ze de songs stuwkracht bijbrengen. ‘Wars’ is ons favoriete nummer bij uitstek op dit debuut, al zijn er best nog andere fraaie momenten in de volgende esoterische songs wanneer je van een onwerelds en dromerig timbre houdt. Er hangt altijd een zekere dreiging in de lucht, wat versterkt wordt door bepaalde engere geluiden en knap tot uiting komt in het sinistere ‘Buried’ (verdeeld in twee delen). Een mooie sfeerplaat om tot rust te komen.