Monkey3 - Astra Symmetry

Monkey3 - Astra Symmetry

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Het interessante aan de Zwitserse band Monkey 3 is dat de band zich al vijftien jaar lang continu vernieuwd zonder de eigen roots te verloochenen. Begonnen als een instrumentale stoner-jam-formatie, zijn er steeds kleine aanpassingen geweest waardoor Monkey 3 anno nu, bij de release van het vijfde album ‘Astra Symmetry’ niet meer te vergelijken is met de band ten tijde van het titelloze debuut in 2003. In het verleden werd af en toe een gastzanger uitgenodigd om bij te dragen maar bleef het vooral instrumentaal, nu is al in het eerste nummer zang te horen – al is het de vraag of we nu te maken hebben met een echte zanger of met slim bij elkaar gezochte samples. De beschikbare informatie leert ons weinig hierover.

Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat Monkey 3 de drie jaar die zijn verstreken na het vorige album heeft gebruikt om een indrukwekkend en ambitieuze plaat te maken. Opgezet als een conceptalbum over sterrenbeelden en hun symboliek is dit heel nadrukkelijk een ouderwets dubbelalbum waarbij met vier hoofdstukken die ieder in drie tracks zijn opgedeeld. Ieder hoofdstuk – plaatkant dus eigenlijk – moet als één geheel beluisterd worden. Twaalf songs, zoals er twaalf astrologische sterrenbeelden zijn en vier hoofdstukken die dan weer verwijzen naar de elementen water, lucht, aarde en vuur. Er is lang en diep nagedacht over ‘Astra Symmetry’.

Muzikaal zet Monkey 3 de trend voort die de band iedere plaat verder wegvoert van de standaard instrumentale stonerrock en meer in een eigen universum van progressieve rock, retro hardrock en etnische muziek laat landen. Jimi Hendrix, Led Zeppelin, heel veel Pink Floyd maar ook Midden-Oosterse en Indiase invloeden zijn te horen in ‘Astra Symmetry’. Het eerste, aan water gewijde hoofdstuk knalt er lekker bombastisch in. Gedurende ruim twintig minuten krijgen we behalve sitars en tablas ook veel vette gitaarsolo’s en stuwende drumritmes voor de kiezen. Geen straf, dat is een ding dat zeker is. ‘Endless Oceans’, de afsluiting van het eerste deel, is als een warme douche na de wilde golven die we in de beginsecties hebben bereden.

‘The Water Bearer’ begint met bijna verstilde elektrische piano akkoorden om langzaam toe te werken naar pure classic rock met mellotronachtige toetsen en een heerlijk ouderwetsche gitaarsolo. Verderop in het album horen we akoestische gitaren en nog veel meer mellotron, waarmee de transitie van Monkey 3 woestijnaapjes naar progressieve gorilla’s een feit is. Wat ook opvalt is hoe goed de drums de alle kanten opwaaierende toetsen en gitaren bij elkaar weten te houden met inventieve roffels en fills. Waar ik in eerste instantie de toetsen wilde benadrukken als hoofdrolspeler op ‘Astra Symmetry’, blijken na betere beluistering de drums bepalend te zijn. Klein minpuntjje – als je daar van mag spreken – is ‘Dead Planet’s Eyes’ dat klinkt als ‘Kashmir’ van Led Zeppelin gespeeld door Faith No More. Bij nader inzien misschien toch niet zo gek als het in eerste instantie lijkt.

72 minuten is misschien aan de lange kant, want niet elk nummer is even sterk en ‘Kashmir’ komt zelfs nog een keer langs, wat wel wat veel is. ‘Astra Symmetry’ is ook geen voer voor puristen, daarvoor gaat het te veel alle kanten op, van hardrock naar stoner naar prog en alles wat je er tussen kunt bedenken. Toch kan zonder overdrijven worden gesteld dat Monkey 3 de sterren van de hemel spelen op wat misschien wel hun Magnum Opus (tot nu toe) is.