Whipstriker - Only Filth Will Prevail

Whipstriker - Only Filth Will Prevail

Label : Morbid Tales Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Het Braziliaanse Whipstriker is geen onbekende in de extreme metal underground. Middels twee langspelers en een waslijst aan EP’s en splits heeft men een aardige naam en reputatie, en een zekere fanschare opgebouwd. Het debuut ‘Crude Rock N’ Roll’ was een redelijke rock n’ roll plaat vol (vooral) Motörhead verheerlijking. Alhoewel dat album niet echt sterk was wist Whipstriker daarmee wel de nodige aandacht op zich te vestigen. De opvolger, ’Troopers Of Mayhem’ liet een enorme stap vooruit horen, en de muziek had een extremere thrash n’ roll wending gekregen, waarbij de namen Venom en Bathory vooral heersten.

Drie jaar (en wederom een waslijst aan nevenreleases) later komt Whipstriker met de derde langspeler, en laat ik maar gelijk zeggen dat ‘Only Filth Will Prevail’ het sterkste album van de band is. Muzikaal is de plaat een voortzetting van diens voorganger, alleen vele malen sterker, beter doordacht en bovendien agressiever. Dit is één brok pure metal n’ roll met de nodige old-school thrash, black en death metal, en uiteraard punk referenties. Het geheel is veel beter samengebracht tot één geheel. De band heeft op alle fronten vooruitgang geboekt en komt met sterke, pakkende en goed doordachte riffs en opgefokte zang. Ook dankzij de sterke – maar nog altijd ouderwetse – productie van Toxic Holocaust mastermind, Joel Grind, heeft het geheel veel meer impact dan voorheen.

In slechts 28 minuten raast men door negen sterke songs die van begin tot eind de nekspieren aan het werk zetten en je innerlijke agressie opwekken, en een allesverwoestende indruk achterlaten. Op vocaal gebied klinkt de heer Whipstriker hier ook meer als Possessed’s Jeff Becerra ten tijde van ‘Seven Churches’, waardoor het geheel nog duisterder klinkt. Qua sfeer doet ‘Only Filth Will Prevail’ mij sowieso regelmatig denken aan dat van ‘Seven Churches’, en daar hoor je mij uiteraard niet over klagen. Alles bij elkaar is dit één van de sterkere platen in zijn soort en een absolute aanrader voor de liefhebbers van dit genre, en bands zoals Toxic Holocaust, Bulldozing Bastard, Baphomet’s Blood, Bunker 66, Children Of Technology, Bat, Speedwolf en consoorten, en uiteraard oude Venom, Bathory en Possessed.