Gorgasm - Masticate To Dominate

Gorgasm - Masticate To Dominate

Label : Metal Axe Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : GORGASM! Knoop dat maar in je oren, godverdomme! Gorgasm flikt het hem weer, ook met release nummer drie, getiteld "Masticate to Dominate, slaan de heren uit Chicago genadeloos hard toe. "Stabwound Intercourse uit 1998 was het debuut van Gorgasm en zorgde voor veel goede reacties uit de underground death metal scene. Met "Bleeding Profusely uit 2001 - ingedrumd door niemand minder dan Dave Culross (Suffocation, Malevolent Creation, Hateplow enz) - vestigden Gorgasm hun naam voorgoed in de scene. Voor "Masticate To Dominate werd weer een nieuwe drummer binnengehaald namens Terrence Manauis (ex-Forest of Impaled) en keerde bassist en mede-oprichter Russ Powell Gorgasm de rug toe, om plaats te maken voor Paul Garcia. Deze bezettingswisselingen hebben echter geen grote consequenties voor het bandgeluid of de kwaliteit van het musiceren gehad, zo blijkt. "Masticate To Dominate is simpelweg een brok death metal geweld van de bovenste plank.

Drummer Terrence Manauis doet zeer zeker niet onder voor Dave Culross of Derek Hoffman (drummer op Stabwound Intercourse, nu in de band Fleshgrind) op deze release en laat gelijk zijn visitekaartje achter. Zijn drumwerk is hard en agressief en is de perfecte motor om een death metal machine als Gorgasm draaiende te houden. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. De beide gitaristen Tom Tangalos en Tom Leski schudden de ene na de andere vette riff uit hun polsen, aangevuld door heerlijk jankende en gierende gitaarsolo's. Amerikaanse death metal op en top. De muziek van Gorgasm klinkt superaggressief en melodisch tegelijk. En dat is meteen ook het sterkste punt van Gorgasm. De beide Toms weten muziek te schrijven die ultrabruut klinkt maar vergeten daarbij niet dat muziek ook herkenbaar moet blijven om het interessant te houden. De tien nummers op "Masticate to Dominate hebben allen een geheel eigen identiteit en zijn goed van elkaar te onderscheiden. De zanglijnen liggen ook lekker in de muziek en, ondanks dat veel van de teksten onherkenbaar gegrunt worden (door de drie snarenplukkers), hebben de breaks catchy meezingers als "Stench of Rotten Bodies, "Deadfuck of "You're my next to kill, kill, kill!". Als je het prachtig vindt hoe een band als Nile drie zangers heeft, dan moet je Gorgasm maar eens gaan luisteren, want die kunnen er ook wat van, wat vooral live erg indrukwekkend is. Ik wil niet zeggen dat Gorgasm zich mag meten met groten als Morbid Angel, Suffocation of Hate Eternal, want daarvoor heeft Gorgasm nog niet dezelfde status, maar alleen afgaande op de muziek verdiend Gorgasm een basisplaats in dit rijtje. "Masticate To Dominate! Wat een inferno, wat een knaller! Verplichte kost voor elke death metal fan!