Manowar - Hell On Earth III

Manowar - Hell On Earth III

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Ferdi : Productiviteit kan Manowar zeker niet ontzegd worden. Want hoewel ze niet de band zijn die met het grootste regelmaat een volwaardige cd uitbrengt, is het wel zo dat er elk jaar wel iets van de band in de winkel ligt. En is dat geen live-plaat, dan is het wel een dvd waar de fans hun geld aan uit kunnen geven. Nu is het leuke dat Manowar de grootste fans zijn van hun eigen fans, want er is niet n band die zoveel waardering heeft voor de eigen aanhang. En dus staat elk Manowar-product voor ware kwaliteit, een principe waarop deze dvd geen uitzondering vormt.

Zoals tegenwoordig wel vaker gebeurt, bestaat deze dvd uit twee delen. Op de eerste dvd vinden we het eigenlijke 'Hell On Earth III', de Spinal Tap-achtige documentaire die twee jaar in het leven van Manowar vastlegt. We zien een aantal nummers helemaal gespeeld worden (met als hoogtepunt 'Nessun Dorma' tijdens Gods Of Metal in '99) en veel flarden van optredens en wat daarvoor gebeurt. Zo zien we vl tieten, motoren, interviews, fans en close-ups van de spandex-kont van zanger Eric Adams. Beroepscassanova Joey DeMaio onderneemt diverse pogingen om verschillende vrouwen, varirend van fans tot journalisten (!) het bed in te krijgen, waarvan de soms wanhopig ogende pogingen schaamteloos in beeld worden gebracht.

Nu heb ik de mannen van Manowar een aantal keer genterviewd, en weet ik dus dat de mannen het door hun gecreerde imago k niet altijd even serieus nemen. In dat opzicht is Manowar inmiddels een slaaf geworden van hun eigen imago, en deze dvd weet dat imago in stand te houden. 'Manowar is born to rock, drink and fuck', en dat krijgen we ook te zien. Persoonlijk vind ik zo'n documentaire een stuk leuker om te kijken dan een op film vastgelegd concert, zeker als de band het presteert om de juiste balans tussen humor en ernst te vinden. Zo vinden we de humor terug in de 'Brothers Of Metal and Sisters Of Steel': uit het publiek geplukte fans tonen daarin al naar gelang het geslacht hun tieten dan wel hun kunsten op een gitaar. Vermakelijk, en op een dvd als dit een prima tegenhanger van goed gefilmde uitvoeringen van onder meer 'Fighting The World', 'Herz Aus Stahl' en 'Gates Of Valhalla'.

De rest van de dvd-set is opgevuld met veel bonusmateriaal. Het mooiste onderdeel hiervan zijn de negen videoclips die de band ooit opnam, samen met de postuum opgenomen 'making offs' daarvan. Vooral de oudere clips als 'Gloves Of Metal' en 'Blow Your Speakers' zijn de moeite zeker waard. Op de tweede dvd vinden we bovendien 'Live In Germany, The Ringfest', een uur durend optreden wat in 2002 werd gefilmd en in 5:1-geluid is gemixt. Op en top Manowar, met een setlist waar snelle nummers ('Kill With Power') worden afgewisseld met ballades ('Herz Aus Stahl') en de plichtmatige speaches van Eric en Joey.

Zoals altijd weet Manowar weer een goed verzorgt product af te leveren. De tweede dvd zal vooral voor de echte fan van grote waarde zijn. De bijna twee uur durende documentaire is bovendien ook de moeite waard om, met bier en chips binnen handbereik, te bekijken met je maten die wellicht wat minder met de band begaan zijn. De vraag rijst natuurlijk hoeveel versies van de geijkte Manowar-nummers en hoeveel filmpjes van de bekende clichs een fan nog nodig heeft. 'Hell On Earth' is in muzikaal opzicht volstrekt overbodig, maar heeft een amusementswaarde tien.