Scarve - Irradiant

Scarve - Irradiant

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Ferdi : Metal uit Frankrijk is zeldzaam. En <i>goede</i> metal uit het land van wijn en kaas is zelfs nog een stuk zeldzamer. Hoeveel goede bands komen er nou uit Frankrijk? Vier, vijf? I rest my case. De technische death metalband Scarve werpt zich op hun derde cd onbedoeld op als de nieuwe vaandeldragers van de Franse extreme metal. Weliswaar bij gebrek aan beter en bij de gratie van een uitstekende productie, maar daarom niet minder verdienstelijk.

De derde plaat 'Irradiant' laat namelijk een goed uitgekiende bult death/thrash metal horen, die nog het meest klinkt als een kruisbestuiving van Death, Nasty Savage (gitaarwerk) en Coroner, met bovendien een bescheiden dosis van Strapping Young Lad's vocale intensiteit. De bij vlagen wel rg fantasieloze zang vormt weliswaar de zwakste schakel binnen de band, maar is niet zo hinderlijk dat het echt stoort.

De muziek is namelijk van een hoog niveau. Gitarist Sylvian Coudret strooit rijkelijk met de boventonen en laat horen dat zijn vingers de weg naar het fretboard wel degelijk weten te vinden. In 'An Empty Void' bijvoorbeeld wisselt hij heavy riffs af met een goed afgewogen dosis gefriemel. Niet alle nummers zijn even sterk. Zo gaat het vier minuten lange beukmonster 'Irradiant' halverwege vervelen en is de skipknop de beste methode om het langdradige 'Fire Proven' te doorstaan.

Over de gehele linie gemeten, is 'Irradiant' een prima schijf. Wat de band onderscheidt van de concurrentie is de onvoorspelbaarheid. Gelijk een groep schizofrene gekken hebben deze zes mannen hun muziek gecomponeerd, waardoor je nooit precies weet hoe de muziek na de volgende break gaat klinken. Het kost wellicht wat tijd om de plaat te doorgronden, maar het is een proces die de moeite loont. Met 'Irradiant' heeft Scarve een prima plaat heeft gemaakt waar het thuisland trots op kan zijn. Viva la France!