Narnia - Narnia

Narnia - Narnia

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De kern van de Zweedse heavy metal band Narnia bestond altijd uit gitarist CJ Grimmark en zanger Christian Rivel-Liljegren en toen laatstgenoemde in 2008 vanwege persoonlijke redenen de band na vijftien jaar trouwe dienst verliet leek het einde van dit gezelschap nabij. Met de nieuwe zanger German Pascual werd in 2009 nog wel het album ‘Course Of A Generation’ uitgebracht, maar de magie van het oude Narnia bleek hierop toch wel enigszins verdwenen te zijn en het was dan ook niet echt verrassend dat in het begin van 2010 bandleider CJ Grimmark besloot om de band voor onbepaalde tijd te ontbinden.

Eerlijk gezegd had ik niet meer verwacht dat Narnia ooit uit deze “winterslaap” zou ontwaken, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en aan het eind van 2013 begonnen de beide heren Grimmark en Rivel-Liljegren de discussies over een mogelijke reünie en die werd dan ook daadwerkelijk aangekondigd op 31 januari van 2014. Narnia deed weer een aantal optredens en men begon weer materiaal te schrijven voor een mogelijk nieuw album. Op hun eigen Narnia Songs label wordt dit gelijknamige, inmiddels zevende, full-length studio-album nu op de markt gebracht en het dient te worden gezegd dat het nieuwe materiaal van de band lekker fris en energiek klinkt. De eerste single ‘Reaching For The Top’ is een heerlijk vlot rocknummer met een prima refrein en opent de nieuwe plaat op een indrukwekkende manier. Ondanks het feit dat deze opener voor mij het absolute prijsnummer van deze release is, zijn er in de vorm van ‘Moving On’, ‘I Still Believe’ en ‘One Way To The Promised Land’ nog wel een aantal erg aanstekelijke tracks te vinden. Gitarist CJ Grimmark heeft de nodige lekkere riffs bij elkaar gepend en ook zanger Christian Rivel-Liljegren klinkt alsof hij nooit is weggeweest. Met zijn speelduur van zo’n achtendertig minuten, verdeeld over negen songs, is de plaat wat aan de korte kant, maar daar we liever gaan voor kwaliteit dan kwantiteit is dit zeker geen showstopper. Het song materiaal is over het algemeen zeer de moeite van het beluisteren waard en deze ‘Narnia’ is vergeleken met voorganger ‘Course Of A Generation’ in ieder geval weer een behoorlijke stap voorwaarts.