Pink Cream 69 - Thunderdome

Pink Cream 69 - Thunderdome

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Ferdi : 'The road goes ever on and on, down from the door where it began'. Een zinnetje afkomstig uit de epos 'Lord Of The Rings', die eigenlijk helemaal niks te maken heeft met de nieuwe Pink Cream 69. Toch spookte deze zin door mijn hoofd toen ik deze cd uitpakte. Het Duitse viertal maakt al sinds 1987 in wisselende samenstellingen muziek, zonder daarbij ook maar een klein beetje af te wijken van het pad van melodieuze metal - en zal dat waarschijnlijk ook tot in de eeuwigheid doen.

Sterker nog: de enige echte verandering van het geluid kwam in 1994 met de komst van de uitstekende Britse zanger David Readman, nadat zanger Andi Deris naar Helloween verkaste. Het beluisteren van een Pink Cream 69 plaat is als het tegenkomen van een oude vriend. Natuurlijk kennen jullie elkaar door en door, maar zo'n ontmoeting is alleen al de moeite waard om te kijken wat voor een nieuws je elkaar te vertellen hebt.

En iedereen die Pink Cream 69 al kent, weet wat hij op 'Thunderdome' kan verwachten: goed gespeelde melodieuze rock en metal. Het openingsnummer en titelstuk is een langzaam aanzwellende opener die het vooral live goed zal doen en die eigelijk heel goed in de film Mad Max III had gepast. Vanaf het tweede nummer 'Gods Together' wordt het gaspedaal ingetrapt en maakt de band wat ze het beste doet: melodieuze speed metal gemengd met klassieke hardrock. Het enige buitenbeentje van de cd is de cover van het Knack-nummer 'My Sharona', die in de PC69-uitvoering een swingend dansnummer is geworden. Ook het fraaie 'That Was Yesterday' (geen Foreigner-cover) mag niet onvermeld blijven, want zelden worden ballades zo goed uitgevoerd als hier.

Het gebrek aan innovativiteit is zowel het sterkste punt van de band zowel als de achillespees. Voor vernieuwing moet je namelijk niet bij deze groep zijn. Aan de andere kant: bij deze band weet je, als met een AC/DC-plaat, precies wat je er van moet verwachten. De kwaliteitsmaat de enige peiler is die van cd tot cd verschilt.

En hoe zit het met die kwaliteitsmaat? Daarmee zit het wel snor. Deze donderdoos zich rekenen tot de betere Pink Cream platen, maar is ook weer niet de állerbeste. Het vorige stuk huisvlijt 'Endangered' wordt met gemak voorbijgestreefd, maar bijvoorbeeld het geniale 'Sonic Dynamite' wordt niet overtroffen. Maar, zelfs dan is 'Thunderdome' nog steeds een uitstekende rock-plaat. Eentje die menig land- en stijlgenoot in compositorisch en speltechnisch opzicht met gemak voorbij heerst.