Iced Earth - The Glorious Burden

Iced Earth - The Glorious Burden

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Horst : Zelden werd een aanstaande release van Iced Earth zo breed uitgemeten als de afgelopen tijd met 'The Glorious Burden' is gebeurd. De EP 'The Reckoning' - wat vorig jaar als voorproefje werd uitgebracht - genereerde al de nodige aandacht, en in elk blad en e-zine kon je de heren wel terug vinden voor hun visie op het nieuwe werk. Dat had natuurlijk ook alles te maken met de aanwezigheid van ex-Priest zanger Tim Owens, bekende personen staan nu eenmaal garant voor veel media aandacht. Nu was ik in beginsel enorm benieuwd hoe de combinatie Owens/Schaffer zou gaan klinken (ik vond Matt Barlow namelijk altijd een geweldige zanger) maar na de release de EP was ik behoorlijk gerustgesteld, Tim bleek namelijk een prima vervanger.

Ik was er dan ook van overtuigd dat iedere Iced Earth fan de plaat blind zou aanschaffen, gewoon om het feit dat je precies kreeg wat je van de band verwacht: stevige metal met uitstekend zangwerk gevat in goede nummers. Of zit hier iemand te wachten op een Iced Earth die gaat experimenteren met allerlei andere stijlen? Ik dacht het niet nee. Welnu, hetzelfde kan met gemak van 'The Glorious Burden' gezegd worden. Iced Earth is eigenlijk net Iron Maiden; ze doen iedere keer in feite hetzelfde trucje (met hier en daar wat nuance verschillen), maar ze beheersen het zo ontzettend goed… Het maakt niet uit of er lekker wordt gebeukt, halve en hele ballads voorbijkomen of er een compleet epos op de luisteraar wordt losgelaten, het klopt gewoon aan alle kanten, en dat is de kracht van Iced Earth.

Hoe verhoudt de nieuwe schijf zich dan met ander Iced Earth producten? Tja, eigenlijk vind ik dat een beetje moeilijk te zeggen. Ik heb in het verleden altijd in hun platen moeten groeien, pas vele draaibeurten later begon het kwartje pas echt te vallen, en de korte tijd die ik had om naar deze promo te luisteren is wat dat betreft natuurlijk te kort. Ik durf nu echter al wel te stellen dat 'The Glorious Burden' zeker gelijkwaardig is aan platen als 'The Dark Saga' en 'Something Wicked This Way Comes'. In ieder geval ben ik waanzinnig onder de indruk van 'Gettysburg', het epos in drie delen over de befaamde slag uit de Amerikaanse burgeroorlog. Alleen al dit stukje proza gevat in een drietal uitstekende nummers is het aankoop bedrag meer dan waard.

En als we het dan toch over de aankoop hebben (jawel, verplichte kost voor Iced Earth fans en andere liefhebbers van de betere heavy metal), je kan kiezen uit twee varianten; de normale CD en de limited edition. Voor de volledigheid staan beide tracklists hieronder vermeld, dan kan je alvast kijken of je een paar euro's meer over hebt voor wat bonustracks en een andere verpakking. Twaalf januari ligt het kleinood in de winkel.

Tracklist regular CD

1. Declaration Day
2. When The Eagle Cries