Dionysus - Anima Mundi

Dionysus - Anima Mundi

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Michiel B. : "Power metal redacteur gezocht luidde de vacature in uw favoriete e-zine de afgelopen maand. Ik hou het er maar op dat deze vacature nog niet vervuld was en collega Ferdi (die het vorige werkje van deze band een jaar geleden van zijn kritische mening voorzag) het even te druk had ten tijde dat dit schijfje bij chef Horst arriveerde want zowaar zat hij ineens bij mij bij de stapel te bespreken cd's. Nu ben ik absoluut niet vies van een goed stukje power metal dus ik spitste mijn oren.

En wat ik hoorde was toch een van de betere albums in het genre van de afgelopen tijd. Dionysus (met onder andere Luca Turilli-vocalist Olaf Hayer op zang en de voormalige Synergy-leden Johnny Ohlin op gitaar en Ronny Milanowicz op drums) doet meteen bij mij de associatie met vooral Stratovarius (in betere tijden zullen we maar zeggen) en Helloween en ook een beetje Kamelot oproepen. Wat je dan krijgt zijn tien power metalsongs die stuk voor stuk kunstwerkjes op zich zijn. De belangrijkste rol in de band worst mijns inziens nog wel ingenomen door toetsenist Kasper Dahlqvist zie zijn vak meer dan verstaat (en daardoor de band ook de eerder genoemde vergelijking met Stratovarius en Kamelot toe-eigent) maar ook de samenzang (in het nummer "What spookt zelfs even de naam Blind Guardian door mijn kop) is van een zeer hoog niveau.

Helaas heb ik de tour die de band de afgelopen maand ondernam met Saxon en Doro moeten missen want ik ben verdraaid benieuwd of Dionysus (volgens de bio slechts bestaande uit n gitarist terwijl er toch behoorlijk veel dubbel gitaarwerk op dit album te horen is) live wel overeind blijft (zo zakte zanger Kahn van Kamelot afgelopen jaar hopeloos door het ijs). Mensen die wild zijn van het Strato-werk van voor de "Elements-albums of bijvoorbeeld "Epica van Kamelot kunnen "Anima Mundi blind aanschaffen. Ik spreek de hoop uit dat de band ons kleine landje wederom met een bezoekje komt vereren op niet al te lange termijn. Dit album smaakt absoluut naar meer en hierbij toch even, naast uiteraard een hartelijk welkom bij ons team, een hele lange neus naar onze nieuwe power metalcollega: Je hebt je eerste huzarenstukje al gemist.